دوشنبه 9 مهر 1403

اصولگرایان بر سر لیست واحد در انتخابات شوراها به توافق می رسند؟/ تلاش قالیبافی ها برای سهم بیشتر

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
اصولگرایان بر سر لیست واحد در انتخابات شوراها به توافق می رسند؟/ تلاش قالیبافی ها برای سهم بیشتر

اعتماد نوشت: اختلاف میان دو نهاد به اصطلاح اجماع‌ساز در جناح راست که یکی با عنوان «وحدت» و دیگری با نام «ائتلاف»، در پی اتحاد اصولگرایان بودند اما در عمل تنها به دودستگی بیشتر دامن زدند، از مدت‌ها پیش آغاز شده

حالا اصولگرایان مسیری موازی را در انتخابات شوراها دنبال می‌کنند. گروهی به سردمداری غلامعلی حدادعادل و با نقش‌آفرینی چهره‌هایی چون مهدی چمران و پرویز سروری که ظاهرا سرلیست‌های شورای ائتلاف هستند و گروهی دیگر که با محوریت جامعه روحانیت مبارز، درحالی که عنان کار را در انتخابات ریاست‌جمهوری به موحدی کرمانی سپرده بودند، در انتخابات شوراها به تازگی، سردار مرتضی طلایی را برای مدیریت مباحث تدوین لیست 21 نفره شورای ششم در پایتخت مامور کردند تا عملا اختلافات سال‌های دور چهره‌های شاخص اصولگرا در شورای شهر را نیز به اختلافات کنونی بیفزایند.

 دوباره ائتلافیون، دوباره فداکاری؟ شورای ائتلاف با محوریت چمران البته نشان داده به مراتب کمتر اهل تعامل و عقب‌نشینی است. فراموش نکنیم آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری فداکاری لازم را انجام داده و همان‌طورکه دقیقه 90 انتخابات سال 96، کاندیدای مطلوب این طیف از اصولگرایان که قالیباف باشد، به نفع کاندیدای اصلی یعنی سیدابراهیم رییسی کنار کشید، در انتخابات پیش رو نیز باز قالیباف روز آخر از مهلت 5 روزه نام‌نویسی اعلام کرد که قصد کاندیداتوری ندارد تا اجماع اصولگرایان بر سر رییسی دچار خدشه نشود. همین هم باعث شده که چمران و دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا در شورای ائتلاف حاضر به عقب‌نشینی در بحث فهرست 21 نفره انتخابات شورای ششم نباشند. ضمن آنکه چمران و دیگر اعضای شورای ائتلاف که سابقه تدوین فهرست انتخابات مجلس یازدهم به سرلیستی قالیباف را نیز در کارنامه دارند، مدعی تدوین سازوکاری دموکرات و پایین به بالا برای لیست‌بندی بوده و خود را منتقد آنچه «پدرخوانده‌سالاری در جریان اصولگرا» می‌خوانند، معرفی می‌کنند. به همین دلیل نیز از ماه‌ها پیش در این رابطه اظهارنظر کرده و گفته بودند که حاضر نیستند دقیقه 90 به فرموده بزرگان اصولگرا، از لیست خود که بنابر سازوکار خرد جمعی و از پایین به بالا تدوین شده، کوتاه بیایند.  راه‌حل طلایی  سردار طلایی اما دیروز با طرح پیشنهادی مبنی بر اینکه 10 نفر از این فهرست را 10 گزینه نخست شورای ائتلاف تشکیل دهند، 10 نفر را 10 گزینه اول شورای وحدت و یک نفر نیز با اجماع طرفین، به نحوی سعی کرد که با ارایه تصویری معقول از خود و همراهانش، چمران و دیگر اعضای شورای ائتلاف را در عمل انجام‌شده قرار دهد؛ آن‌هم درحالی که امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف تنها 24 ساعت پیش از این اظهارات سردار طلایی از فهرست 84 نفره شورای ائتلاف گفته و سازوکار دستیابی به فهرست نهایی را توضیح داده بود. سازوکاری که بیش از آنکه شبیه به سازوکار مبتنی بر کدخدامنشی طلایی باشد، از فرمولی الگوبرداری می‌کند که ازقضا اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس پیشنهاد داده و از آنجا که در اسفندماه 98 اساسا کاندیدایی نداشتند که لیستی ببندند، حالا امیدوارند آن الگو را در انتخابات پیش رو به کار گرفته و راهی میدان شوند.

23302

کد خبر 1520820