شنبه 14 مهر 1403

اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی اشتباه است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی اشتباه است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم اصلاح رویه اعطای یارانه سوخت به پتروشیمی های متانولی پرداخت و گفت: اعطای این یارانه باید منوط به توسعه زنجیره ارزش آنها شود.

پرویز محمد نژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره روند اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی و روی آوردن این پتروشیمی‌ها به خام فروشی بیش از 95 درصد محصولات خود گفت: اگر ما گازی را که به پتروشیمی‌های متانولی می‌دهیم را صادر می‌کردیم و از محل آن به دنبال درآمد بودیم قطعا درآمد ما افزون‌تر می‌شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما متاسفانه در مناسبات تناسب هزینه و فایده را خیلی محاسبه نمی‌کنیم. البته منظور ما حذف یارانه در زمینه ارائه خدمات عمومی به مردم، مثل اعطای گاز به نیروگاه‌های برای تولید برق که خدمات عمومی زیرساختی و پایه‌ای ما هستند، نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اعطای یارانه به پتروشیمی‌های متانولی اصلا معنا و مفهومی ندارد، زیرا خدمات آن به مردم نمی‌رسد و صرفاً برای عده‌ای خاص مثل صاحبان صنایع سوددهی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس خودش را موظف و مکلف کرده که به این موضوع رسیدگی کند و قطعاً تا چندی بعد این موضوع حتماً به نتیجه مشخصی خواهد رسید.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اگر ما گازی را که به پتروشیمی‌های متانولی می‌دهیم را به همین صورت صادر می‌کردیم درآمدزایی بیش از یک میلیارد دلاری برای ما داشت، با اعطای یارانه به پتروشیمی‌های متانولی این درآمد را از دست می دهیم و در واقع این اقدام کاهش درآمدهای دولت است و در نتیجه منجر به کسری بودجه دولت و در نهایت هم منجر به فشار به مردم می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: وقتی این موضوع منجر به کاهش درآمدهای دولت شود باید این کاهش درآمد از راه دیگری تامین شود. به عنوان مثال افزایش مالیات از مردم و مشاغل به نحوی جبران این کمبود درآمد دولت است که در واقع مردم باید تاوان خام فروشی پتروشیمی‌های متانولی را بدهند.

محمد نژاد افزود: چون خیلی در حوزه هزینه و فایده مدیریت جامعی نداشته‌ایم، هر کلیشه‌ای را که از قبل بوده را ادامه می‌دهیم و جرات و جسارت تغییر این کلیشه را با این نگاه که هرجا و هر حرکتی که منافع بیشتری داشته باشد دولت باید در آن حوزه تمرکز کند و به آن بپردازد، هنوز کلیشه غالب تصمیم گیری های ما است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی متانول نمی‌تواند برای دولت درآمدزایی کند حتماً باید این جرات و جسارت را داشته باشیم که در مسیر اعطای یارانه به آنها تغییراتی را ایجاد کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: به عنوان مثال این شرایط را ما در فولاد هم داریم که خوراک ارزان را دریافت می‌کنند. خیلی از صنایع ما از یارانه پنهان انرژی برخوردار می‌شوند و اقدام به صادرات انرژی مجازی از کشور می‌کنند در مجموع در بسیاری از موارد این یارانه را هدر می‌دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این یارانه باید در صورتی به صنایع اعطا شود که منجر به بهبود کمی و کیفی محصولات تولیدی آنها شود خاطرنشان کرد: اما ما امیدی به این نداریم که صنایع خودشان را ارتقا دهند برنامه‌ای در آنها نمی‌بینیم و از سوی دیگر این موضوع باعث کاهش درآمدهای دولت شده که آسیبی برای آن است.

محمد نژاد ادامه داد: به طور کلی فکر و اقدام اعطای یارانه انرژی به متانول اشتباه بود. دولت باید به خودش بیاید و مدیریت خودش را با نگاه اینکه بهره‌وری را بالا ببرد، سود حاصل از تولید محصولات پتروشیمی‌ها و متانولی‌ها را افزایش دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: درآمد صنایع از قِبل یارانه‌ها به حدی رسیده که هیئت مدیره برخی از این شرکت‌ها پاداش سالانه‌شان میلیاردی است و از سوی دیگر هم برای جبران کاهش درآمد دولت ما باید دستمان را در جیب مردمی بکنیم که کارمند و نیازمند هستند و به سختی زندگی می‌کنند و در واقع هم به نحوی تصمیم‌گیری کرده‌ایم که این دو کفه ترازو با هم تناسب ندارند.

محمد نژاد با بیان اینکه اما دولت تاکنون نتوانسته فکری جامع برای حل این معضلی که در پتروشیمی‌های متانولی وجود دارد داشته باشد توضیح داد: ما هم به این موضوع معترضیم که چرا باید انرژی ما که به سختی استخراج می‌شود و در دنیا از ارزش بالایی برخوردار است، خیلی ارزان در اختیار آنها قرار بگیرد و آنها محصولی خام را با آن تولید و صادر کنند. در واقع این انرژی را در میدان مصرف به تاراج برده‌ایم.

وی افزود: کمیسیون انرژی به موضوع اصلاح رویه اعطای سوخت یارانه های به پتروشیمی‌های متانولی نگاه منطقی دارد و باید دولت تحت عنوان لایحه و یا از طرف مجلس طرح داده شود تا رویه اعطای یارانه به پتروشیمی‌ها را اصلاح کنیم و به این ترتیب کشور را به سمت رونق هرچه بیشتر هدایت کنیم.