پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

افتخار قیچی این ربان نصیب چه کسی شد؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
افتخار قیچی این ربان نصیب چه کسی شد؟

پروژه 2 میلیون و 200 هزار واحدی مسکن مهر که نفس دو دولت را در بخش زیرساختها گرفت در شرایطی روزهای پایانی خود را طی می کند که سهم دولت قبل از تحویل واحد 690 هزار و سهم دولت فعلی یک میلیون و 355 هزار واحد است.

به گزارش ایسنا، روز 19 آبان 1397 که عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی رفت فضای عمومی متاثر از طولانی شدن مسکن مهر به نفع او نبود. با اینکه به گفته خودش 1.5 برابر دولت قبل مسکن مهر ساخته بود، جمله «افتخار می کنم هیچ واحد مسکن مهر را افتتاح نکردم» بهترین بهانه را دست برخی منتقدان قسم خورده اش داد تا واقعیت را زیر این جمله نسبتا بی موقع دفن کنند.

با این حال تا امروز کارنامه مسکن مهر که از 1386 کلنگ خورده نشان می دهد سهم دولتهای نهم و دهم از تحویل واحد 690 هزار و سهم دولتهای یازدهم و دوازدهم یک میلیون و 355 هزار واحد است. یک میلیون و 20 هزار واحد از این تعداد را عباس آخوندی افتتاح کرد؛ در حالی که موسسان مسکن مهر می خواستند این پروژه 2 میلیون و 200 هزار واحدی را 18 ماهه تحویل دهند. بعد که وارد کار شدند مشخص شد مسکن فقط احداث ساختمان نیست؛ هزینه های زیرساختهای برق و آب و گاز و مدرسه و فروشگاه و پارک و مسجد و غیره سر به فلک می کشد.

همان ابتدا فقط برای وام این واحدها از خط اعتباری بانک مسکن 45 هزار میلیارد تومان برداشت شد و با هزینه زیرساختها طی حدود 13 سال به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین مسئولان قبل پس از شش سال با تحویل 31 درصد پروژه، دولت را ترک کردند و آن را به حسن روحانی سپردند. دولت دهم حتی تا اواخر هم درحال کلنگ زنی بود و حدود یک سال مانده به پایان عمرش مسکن مهر پردیس را آغاز کرد. این پروژه 83 هزار واحدی صدها خانوار را در انتظار گذاشته است؛ زیرا اجرای زیرساختهای آن پرخرج و طاقت فرسا بود. بنا به گفته مسئولان فقط پست برق 630 فاز 11 حدود 2 سال و نیم زمان برده یا خط پمپاژ از تصفیه خانه به سایت مسکن مهر به طول 8.1 کیلومتر فرآیند دشوار و زمانبری را طی کرده است.

به هر حال کام تلخ متقاضیان مسکن مهر که بعضی شان 13 سال در انتظار خانه به سر بردند با افتتاح حدود 335 هزار واحد توسط محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کم کم دارد شیرین می شود. او حتی در این مدت کمتر از دو سال حدود نصف تعداد واحدهای افتتاح شده طی شش سال در دولتهای نهم و دهم، خانه تحویل داد. حسن روحانی، رئیس جمهوری روز پنجشنبه یکم آبان ماه در جریان افتتاح 40 هزار و 180 واحد مسکن مهر و 11 هزار و 568 مسکن ملی گفت که عملا بار عظیم پیشبرد طرح مسکن مهر و تهیه امکانات اولیه زیربنایی بر دوش دولت‌های یازدهم و دوازدهم و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت.

طبق آخرین آمار در حال حاضر از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر 2 میلیون و 45 هزار واحد افتتاح شده و بنا به گفته حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی از 150 هزار واحد باقی مانده حدود 100 هزار واحد یا فاقد متقاضی یا درگیر مسائل حقوقی هستند. 50 هزار واحد هم دارای متقاضی موثر است که دولت قول داده تا پایان امسال آنها را تکمیل و به متقاضیان واگذار کند.

انتهای پیام