جمعه 20 مهر 1403

افرایش 30 هزار تنی برداشت چغندرقند در مهاباد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افرایش 30 هزار تنی برداشت چغندرقند در مهاباد

مهاباد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود 90 هزار تن چغندرقند در اراضی کشاورزی این شهرستان تولید شود که نسبت به سال زراعی گذشته بیش از 30 هزار تن افزایش خواهد داشت.

جعفر ایمانیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در سطح هزار و 998 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان بین چغندرکاران مهابادی و کارخانه‌های قند سطح استان قرارداد بسته شده است.

وی ادامه داد: امسال باتوجه به بارش‌های مطلوب، مبارزه به‌موقع با آفت و تغذیه گیاهی و کاشت به موقع انتظار داریم تا 50 هزار تن تولید این محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یابد.

وی میانگین برداشت چغندرقند در مزارع کشاورزی این شهرستان را حدود 50 تن در هکتار اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه این شهرستان فاقد کارخانه قند فعال است، اظهار داشت: چغندرقند تولیدی در این شهرستان به کارخانه‌های قند شهرهای اطراف از جمله ارومیه، میاندوآب و خوی ارسال خواهد شد.

«ایمانیان»، از افزایش بیش از 50 درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان طی سال زراعی جاری نیز خبر داد و اضافه کرد: با تصویب دولت امسال چغندرقند از کشاورزان با نرخ تضمینی کیلویی 652 تومان با عیار 16 درصد با احتساب کمک هزینه حمل‌ونقل خریداری خواهد شد که نسبت به رقم 423 تومان پارسال نزدیک به 53 درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندرقند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: 10 هکتار از سطح زیرکشت این محصول در سال زراعی جاری به صورت نشایی کشت می‌شود که هم‌اکنون عملیات آن در دست اجراست.

سال گذشته بیش از 60 هزار تن چغندرقند در سطح هزار و 600 هکتار از مزارع مهاباد برداشت شد؛ این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

سال زراعی گذشته یک میلیون و 650 تن چغندر از سطح 28 هزار و 300 هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی برداشت شد.

*س_برچسب‌ها_س*