چهارشنبه 18 مهر 1403

افزایش آتش‌سوزی در بوستانها و مراکز تفریحی بجنورد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش آتش‌سوزی در بوستانها و مراکز تفریحی بجنورد

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد خطای انسانی را مهم‌ترین عامل افزایش قابل توجه آتش‌سوزی‌ها دانست و گفت: به همین علت در سه ماه نخست امسال گزارش‌های زیادی از این مراکز دریافت شده است.

مجید گریوانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تعداد آتش‌سوزی‌های رخ داده در سه ماهه اول سال گذشته را 157 مورد اعلام کرد و گفت: این میزان در سال جاری به 272 مورد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که 27 مورد از این آتش سوزی ها در فضای سبز شهری 14 مورد آتش گرفتن ضایعات بوده و بقیه موارد به علف های هرز در زمین های خالی شهر بوده است.

وی علت عمده آتش‌سوزی ها را خطای انسانی به ویژه در آتش زدن علف های هرز اعلام کرد و گفت: متاسفانه رساندن شعله مستقیم به صورت عمدی و سهوی برای از بین بردن علف های هرز مهم‌ترین عامل این آتش سوزی ها بوده که به فضای سبز منتقل و آسیب زا شده و در نتیجه به اموال عمومی شهرداری نیز خسارت‌های وارد شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد خاطر نشان کرد: این اقدام در مراکز شهری بسیار آسیب پذیر بوده به طوری که امسال آتش سوزی هایی را در پارک شهر، دوبرار، شهربازی، باباامان و دیگر نقاط مختلف شهر به ویژه در زمین های خالی کنار منازل افراد شاهد بودیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر شهرداری بجنورد در اقدام فوری اقدام به جمع آوری علف های هرز در سه هفته گذشته کرده تا از آتش زدن بی مورد و آسیب های موجود توسط مردم جلوگیری شود.

گریوانی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور کاهش خسارات و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به منازل مردم و فضاهای در اختیار شهرداری به مردم توصیه می‌شود تا علف های حرف نزدیک منازل را به جهت امنیت و دوری از حیوانات مزاحم حدالامکان جمع آوری و یا کنترل شده قبل از خشک شدن آنها اقدام به آتش زدن کنند.

وی با اشاره به وجود اماکن مسکونی رها شده در سطح شهر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی دوایر دولتی از چیدن علف های هرز از سطح زمین های در اختیار خود جلوگیری می کند بنابراین به دستور دادستان مرکز استان مقرر شد شهرداری در هر منطقه ای که احساس خطر متوجه مردم باشد نسبت به چیدن علف های هرز اقدام کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 20 مورد آتش سوزی علف های هرز به این سازمان گزارش می شود که توان زیادی را از پرسنل گرفته و نیز احتمال امدادرسانی به حوادث بزرگتر را کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: این در حالی است که هر آتش سوزی و حادثه که به سازمان گزارش می‌شود بالغ بر 140 میلیون ریال برای سازمان هزینه دارد که از جیب مردم می رود بنابراین تقاضا می شود مردم مسائل ریز و جزئی را خودشان برطرف کنند تا اموال عمومی به هدر نرود.

سازمان آتش نشانی بجنورد با پنج ایستگاه و 86 نفر نیرو، به شهروندان مرکز استان خراسان شمالی خدمات دهی می کند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*