یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

افزایش بیش از 250 درصدی حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
افزایش بیش از 250 درصدی حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت

معاون فناوری وزارت نفت گفت: در دولت سیزدهم به دنبال فناورانه کردن صنعت نفت بودیم. بر همین اساس از 150 شرکت به 550 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه رسیدیم.

در میز اقتصادی امروز موضوع رفع نیاز صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها با حضور مسئولان مربوطه به بحث و بررسی پرداخته شد.

سوال: در خصوص دانش بنیان‌ها در صنعت نفت بفرمایید؟

زیدی‌فر، معاون فناوری وزارت نفت: در دولت سیزدهم به دنبال فناورانه کردن صنعت نفت بودیم. تمام تلاش خود را کردیم تا این شرکت‌ها وارد این حوزه بشوند. بر همین اساس از 150 شرکت به 550 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه رسیدیم.

سوال: آیا برای دانش بنیان‌ها در حوزه صادرات حمایتی در نظر گرفته شده است؟

برهانی، رئیس صندوق توسعه صادرات: قواعد بازی واقعا عوض شده است. یک بیمه نامه‌های خاص برای آن‌ها جهت عدم سرقت دانش در نظر گرفته‌ایم. با بیش از 40 شرکت در حال مذاکره هستیم که این مورد از جمله موارد حمایتی است. مورد دیگر ضمانت نامه‌ای است که با آن دانش بنیان‌ها بتوانند در مناقصه شرکت‌های روسیه شرکت کنند.

سوال: نقش دانش بنیان‌ها در صنعت نفت چگونه است؟

زیدی‌فر: نقش زیادی دارند به طور مثال با شرکت‌های دانش بنیان تلاش کردیم زمان‌های اورهال را به حداقل برسانیم و به این ترتیب تولید بیشتر می‌شود.

سوال: در خصوص حمایت‌های مالی از دانش بنیان‌ها برای توسعه بازار‌های صادراتی بفرمایید؟

برهانی: نگاه ما به شرکت‌های دانش بنیان نباید همانند شرکت‌های پیمانی باشد اقدامی که انجام شده این که شرکت‌ها را دانش بنیان دیدند به طور مثال برای تامین مالی حداقل وثایق در نظر گرفته می‌شود که تاکنون 14 شرکت از این ظرفیت استفاده کرده اند. برای دانش بنیان‌ها ظرف 10 روز کاری خدمات ارائه می‌دهیم.

سوال: شما به دانش بنیان‌ها برای نیاز‌های خود مراجعه می‌کنید؟

زیدی‌فر: امسال در نمایشگاه نزدیک 544 نیاز فناورانه از شرکت‌ها احصا کردیم. شرکت‌ها می‌توانند بیایند و نیاز‌های موجود را مرتفع کنند که اولویت هم با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سوال: برای توسعه بازار دانش بنیان‌ها چه اقداماتی انجام گرفته شده است؟

سلطان علی‌زاده، معاون فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری: تمرکز اصلی بر ایجاد بازار است تا دانش بنیان‌ها با صنعت درگیر و آشنا شوند. در این مورد 8 موافقت نامه داشته‌ایم.

سوال: نظر شما چیست؟

زیدی‌فر: برای موارد راهبردی برنامه‌هایی داریم؛ برای موارد دیگر هم برنامه‌هایی وجود دارد، شرکت‌های ما توانستند صادرات داشته باشند. به طور مثال صادارت کاتالیست به روسیه و بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

سوال: در خصوص فناورانه کردن صنعت نفت دیگر چه مواردی وجود دارد؟

زیدی فر: پارک فناوری صنعت نفت و صندوق ویژه دو بازو هستند که در خصوص فناورانه کردن صنعت نفت از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی