جمعه 13 مهر 1403

افزایش تاب آوری بخش کشاورزی کردستان در مواقع بحران ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش تاب آوری بخش کشاورزی کردستان در مواقع بحران ضروری است

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به ضرورت تاب آوری بخش کشاورزی در مواقع بحرانی گفت: با انجام آموزش و اطلاع رسانی به بهره‌برداران قدرت مقابله با آسیب‌های این بخش در بحران‌ها را افزایش داد.

محمد فرید سپری روز سه‌شنبه در جلسه مدیریت بحران بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از مهمترین مواردی که در زمان بحران نسبت به مدیریت مناسب بحران تاثیرگذار است بررسی موانع و مشکلات و تسهیل در رفع این موانع در زمان بحران است.

وی با اشاره به حفظ و نگهداری مراتع و جنگل ها و کاهش خطرات آتش سوزی اضافه کرد: یک میلیون و 440 هزار هکتار اراضی کردستان به مرتع و 375 هزار هکتار ان نیز به جنگل اختصاص دارد که لازم است با همکاری دستاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی این منابع باید از گزند آسیب‌های مختلفی مانند آتش سوزی در امان باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: آموزش، مبنا و پایه موفقیت درانجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله با خطرات و بحران است و امروز انجام برنامه‌های آموزش محور برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان می تواند از بروز خسارات ناشی از بحران های پیش آمده جلوگیری و یا به میزان قابل توجهی تاثیرات آن را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: برای دست یابی به پایداری تولید در بخش کشاورزی مخاطرات بخش کشاورزی شناسایی تا به منظور افزایش تاب آوری بخش کشاورزی برنامه ریزی شود.

سپری با اشاره به 12خرداد (اول ژوئن) گرامیداشت روز جهانی شیر یادآور شد: کردستان با بهرمندی از یک هزار و 441 واحد گاو شیری با تولید 240 هزار تن شیر در هر سال ظرفیت بسیار مناسبی برای ارتقای امنیت غذایی استان ایجاد کرده و باتوجه به برنامه‌های در دست اجرا برای افزایش تولید و مصرف شیر به منظور بالا آسنده روشنی پیش پای صنعت دامداریی آن متصور است.

وی یادآور شد: به دلیل بهره مندی بسیاری از روستاهای استان کردستان از دامداری های کوچک و بزرگ تامین اعتباربرای تهیه واکسن به موقع برای مبارزه با بیماری دام را از اولویت ها است که انتظار می‌رود مدیریت بحران استانداری کردستان نسبت به این مهم همکاری های لازم را داشته باشند.

استان کردستان دارای 28 میلیون هکتار با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد بوده و دارای حدود 2 میلیون و 210 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

*س_برچسب‌ها_س*