جمعه 10 فروردین 1403

افزایش تجارت ایران و اوراسیا در ماه‌های اخیر

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش تجارت ایران و اوراسیا در ماه‌های اخیر

تهران - ایرنا - معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: از زمان انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا، حجم روابط گسترش یافته است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اتاق ایران، «محمدرضا کرباسی» در نشست نمایندگان اتاق، گمرک ایران و روسیه اظهار داشت: آمار صدور گواهی مبداهای صادره از زمان انعقاد این موافقت نامه، رقم 78 هزار گواهی مبدا (CT3) را به مقصد کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد که از این میزان بیش از 70 درصد گواهی مبداهای صادراتی به مقصد روسیه بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با رفع موانع و مشکلات صدور و به ویژه پذیرش این اسناد در ارتباط با کشورهای عضو اوراسیا در کوتاه‌مدت بتوانیم سطح روابط را تقویت کنیم.

کرباسی تاکید کرد: اگرچه روند پذیرش گواهی مبداهای کشورهای اوراسیا در ایران بدون مشکل چندانی انجام می‌شود؛ اما صادرات ایران به این کشورها به ویژه روسیه و بهره‌گیری از ترجیحات تعرفه‌ای ذیل توافق تجاری امضا شده با این اتحادیه با مشکلات و سخت‌گیری‌هایی مواجه است و امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در کوتاه‌مدت شاهد حل این مشکلات باشیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با توجه به حساسیت کشورهای عضو اوراسیا از تدوین دستورالعملی جامع توسط اتاق ایران با هدف مشخص شدن قواعد مرتبط با تکمیل فرم CT3 خبر داد و گفت: این دستورالعمل برای صادرکنندگان و اتاق‌های سراسر کشور ارسال شد. با این حال با توجه به اعمال برخی سخت‌گیری‌های قانونی این پروسه از طرف مقابل، نیاز به بررسی و اعمال دقیق‌تر قواعد دارد.

وی ادامه داد: اتاق ایران با توجه به سامانه‌های موجود که به استعلام آنلاین تایید گواهی‌های مبدا می‌پردازند، آمادگی دارد کل پروسه صدور، پذیرش و استعلام اسناد را به صورت الکترونیک و آنلاین انجام دهد.

نمایندگان اتاق و گمرک ایران در این نشست با مسئولان گمرک روسیه به بررسی مشکلات و پیشنهادات درباره چگونگی صدور و پذیرش گواهی مبدا مربوط به توافق تجارت ترجیحی اوراسیا پرداختند.

بر اساس این نشست راهکارهایی برای تسریع و همچنین اصلاح روند صدور و پذیرش اسناد مذکور در دستورکار دو طرف قرار گرفت.

طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شد الکترونیکی شدن کلیه مراحل صدور، پذیرش و استعلام‌های بعدی گواهی‌های مبدا در دستورکار نشست بعدی اعضای اتحادیه اوراسیا قرار گیرد. در ادامه با توجه به شناسایی مهم‌ترین موانع در برابر صدور و پذیرش گواهی‌های مربوطه قرار شد این مشکلات با همکاری گمرکات دو کشور به فوریت مرتفع شود.

برچسب‌ها