جمعه 13 مهر 1403

افزایش سطح کشت برنج، باغات زیتون طارم را تهدید می‌کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش سطح کشت برنج، باغات زیتون طارم را تهدید می‌کند

رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه امسال وضعیت تولید زیتون در طارم بسیار مناسب است گفت: براساس برآوردهای انجام شده میزان تولید زیتون در استان زنجان به 40 هزار تن می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی عباسی در گفت‌وگو با موج رسا; با اشاره به اینکه امسال وضعیت تولید زیتون در استان زنجان مطلوب است اظهار کرد: متاسفانه بازار زیتون در دست دلالان بوده و این موضوع باعث متضرر شدن کشاورزان شده و قیمت زیتون نیز متاسفانه توسط دلالان تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار زیتون توسط دلالان باعث شده زیتون از کشاورزان با قیمت پایین خریداری شده و با قیمت بالایی به مردم عرضه شود ادامه داد: با این وضعیت از طرفی کشاورزان متضرر شده و از طرفی هم حق مردم ضایع می‌شود و در این میان دلالان به سود‌هایی می‌رسند که در قبال آن هیچ زحمتی نکشیدند.

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه یکی از تکالیف بخش دولتی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی این است که جلوی واردات کنسرو زیتون به داخل کشور را بگیرد ابراز کرد: واردات کنسرو زیتون باعث متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

وی با اشاره به جولان دلالان در بازار زیتون اظهار داشت: متاسفانه بازار زیتون در دست دلالان می‌چرخد و کسی نیست که این وضعیت را در استان سامان دهد.

عباسی با تاکید براینکه براساس برآورد‌های اولیه امسال میزان تولید زیتون استان زنجان به حدود 40 هزار تن می‌رسد افزود: هنوز برداشت زیتون در استان زنجان آغاز نشده است.

وی با اشاره به اینکه اگر باغات شیبدار طارم به مرحله باردهی برسند 15 هزار تن به میزان تولید زیتون استان اضافه می‌شود خاطر نشان کرد: با این اتفاق تولید زیتون در استان زنجان می‌تواند به یکی از ظرفیت‌های بزرگ تبدیل شود.

رئیس شورای ملی زیتون در ادامه همچنین به موضوع کمبود آب و تاثیر آن بر باغات زیتون اشاره و عنوان کرد: با وضعیت فعلی اگر مدیریت مصرف آب در طارم اتفاق نیفتد در آینده باغات زیتون طارم با کمبود آب مواجه خواهد شد.

وی با تاکید براینکه توسعه کشت برنج موجب افزایش تنش آب در شهرستان طارم می‌شود بیان کرد: اداره آب استان 900 هکتار توسعه کشت برنج را در اراضی حاشیه رودخانه قزل اوزن انجام داده که این موضوع باغات زیتون طارم را تهدید می‌کند.

انتهای پیام /