شنبه 22 اردیبهشت 1403

اقتصادمان با «چالش‌های خارجی» سازگار شد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در شرایطی که کارزار تحریمی آمریکا و متحدانش علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین ادامه دارد، نخست‌وزیر روسیه از سازگاری اقتصاد این کشور با چالش‌های خارجی سخن گفته است.

میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه در جریان یک نشست در مسکو با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای غرب، بر با ثبات شدن اقتصاد روسیه و توانایی این کشور برای وفق دادن خود با فشارها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی «تاس»، این مقام ارشد روسیه اعلام کرد که اقتصاد این کشور با چالش‌های خارجی سازگار شده و آمارها رشد اقتصاد در شرایط کنونی را نشان می‌دهد.

میشوستین گفت: «امروز ما درباره توسعه بیشتر اقتصاد خود بحث خواهیم کرد. این اقتصاد با چالش‌های فعلی سازگار شده و رشد نسبتاً پایداری را نشان می‌دهد».

به گفته او، رشد اقتصاد روسیه با تصمیمات قبلی و اقدامات سریع دولت و بر اساس تقاضای داخلی محقق شده است.

نخست‌وزیر روسیه به گزارش آماری وزارت «توسعه اقتصادی» این کشور اشاره کرد که بر اساس آن تولید ناخالص داخلی روسیه 1.5 درصد افزایش یافته و در سه ماهه دوم امسال 4.6 درصد بوده است.

وی افزود: پویایی در تولید صنعتی حتی فعالتر بود. در نیمه اول سال حدود 2.5 درصد افزوده شد، سهم اصلی صنایع تولیدی بود که رشد آنها بیش از 6 درصد بود. اگر ماه ژوئن (خرداد) را جداگانه در نظر بگیریم، این رقم از منظر سالیانه، به 13 درصد رسید».

تاکید میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه بر سازگاری اقتصاد این کشور در شرایط کنونی و حتی رشد یافتن آن در حالی مطرح می‌شود که روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تحت شدیدترین فشارهای تحریمی آمریکا و متحدان غربی آن قرار گرفته است.

کشورهای غربی و در صدر آنها آمریکا در حال تلاش برای منزوی کردن روسیه به خاطر جنگ اوکراین هستند و در این مسیر، فشارهای زیادی به کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان وارد کرده‌اند اما به رغم این فشارها، کشورهای بزرگی از قبیل چین، هند و کشورهای آفریقایی همچنان روابط و مناسبات خوب خودشان با روسیه را حفظ کرده‌اند.