یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

اقدام سیاسی قابل تمجید ایران در مقابل قطعنامه سیاسی شورای حکام / اقدام متقابل، تنها راه ایران در برابر قطعنامه شورای حکام سازمان ملل

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اقدام سیاسی قابل تمجید ایران در مقابل قطعنامه سیاسی شورای حکام / اقدام متقابل، تنها راه ایران در برابر قطعنامه شورای حکام سازمان ملل

یک کارشناس سیاسی با اشاره به این که ما در برجام تمام تعهدات خودمان را انجام دادیم در حالی که طرف غربی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد، اظهار کرد: ما آن زمان باید پله پله تعهداتمان را بعد از مشاهده اقدامات طرف مقابل انجام می‌دادیم، الان هم باید همین کار را کنیم و به همان میزان که تلاش می‌کنند به ما فشار سیاسی وارد کنند باید همکاری‌مان را کم کنیم تا حدی که به نقطه انجام حداقل وظایف عضویت...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بعد از سال‌ها سکوت مرگبار خانه ملت در زمان ریاست علی لاریجانی در مقابل اقدامات خصمانه دشمن و تحریم ایران، آذر ماه سال 1399 بود که نمایندگان مجلس یازدهم در یک اقدام انقلابی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به تصویب رساندند که به منظور تقابل با پیشروی گستاخانه غرب و گروه 5+1 در تحریم‌های روزافزون و فشار وارد آوردن به کشور ما طراحی شده بود.

در این مصوبه آمده بود در صورت عدم لغو تحریم‌ها توسط دشمنان ایران و تداوم بر عدم انجام تعهدات برجام غرب و کشورهای عضو گروه 5+1، ایران اقدامات متعهد شده و انجام داده خود در برجام را به حالت قبل از برجام برگردانده و به صورت مرحله به مرحله همکاری‌های خود با آژانس انرژی اتمی را کاهش می‌دهد.

بعد از گذشت فرصت تعیین شده در این طرح و عدم لغو تحریم‌های کشورمان، اقدامات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به اجرا درآمد و در مرحله اول دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای ایران مسدود شد.

بعد از این اقدام، آژانس تلاش کرد با اقدامات دیپلماتیک و لبخند و مذاکره و غیره کار خود را پیش برده و ایران را از این اقدام خود منصرف کند اما حاضر به انجام خواسته‌های ایران نشد و چون ایران مصمم به مقابله با زیاده خواهی‌های بی پایان غرب بود، زیر بار این فشارها و لبخندهای دیپلماتیک نرفت.

بعد از یک سری مذاکرات دیگر بین هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 5+1، که با زیاده خواهی‌ها و تعدی غرب به منافع ملی کشور ما همراه بود، نهایتا هفته گذشته این عدم سازش به تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام سازمان ملل منتج شد.

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی، در این رابطه به خبرنگار صاحب نیوز در رابطه با جدیت این قطعنامه گفت: خود این قطعنامه فعلا دردسرساز نیست ولی می‌توان آن را مقدمه‌ای دانست برای تصویب قطعنامه بعدی که می‌تواند دردسرساز و زحمت آور بشود اما در وضعیت فعلی بعید است چنین قطعنامه‌ای بتواند در شورای حکام تصویب شود و باز هم اگر این قطعنامه تصویب شود بعید است در شورای امنیت به تصویب برسد چرا که شرایط بین المللی اجازه یک تنش جدید در دنیا را نمی‌دهد و کشورهای جهان و افکار عمومی زیربار این مسأله نخواهند رفت.

وی در رابطه با اقدامات لازم که باید توسط کشور ما در مقابل تصویب این قطعنامه انجام شود گفت: ما باید اقدامات تنبیهی خودمان را آغاز کنیم که آغاز هم کرده‌ایم و در این جهت باید فعالیت‌هایی که تاکنون فراتر از قوانین بین المللی در جهت راستی آزمایی آژانس به صورت داوطلبانه انجام می‌دادیم را متوقف کنیم و برگردیم به چارچوب پروتکل‌های اصلی آژانس و NPT.

ایمانی ادامه داد: اقدامات داوطلبانه و همکاری کننده باید متوقف شود و ما باید به میزانی که آن‌ها بر علیه کشور ما اقدام می‌کنند اقدامات خود را در این راستا انجام دهیم و این تجربه‌ای است که در مساله برجام دیدیم.

این کارشناس سیاسی با اشاره به این که ما در برجام تمام تعهدات خودمان را انجام دادیم در حالی که طرف غربی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد، اظهار کرد: ما آن زمان باید پله پله تعهداتمان را بعد از مشاهده اقدامات طرف مقابل انجام می‌دادیم، الان هم باید همین کار را کنیم و به همان میزان که تلاش می‌کنند به ما فشار سیاسی وارد کنند باید همکاری‌مان را کم کنیم تا حدی که به نقطه انجام حداقل وظایف عضویت مان در آژانس برسیم و بعد از آن هم به این فکر کنیم که در NPT باقی بمانیم یا نه.

وی در پاسخ به این سؤال که بیانیه وزارت خارجه کشورمان در مقابل تصویب این قطعنامه را چگونه می‌بینید، ضمن تمجید از بیانیه وزارت خارجه و اقدام متقابل ایران، گفت: این قطعنامه عمدتاً سیاسی بود تا اجرایی و باید هم با آن برخورد سیاسی کرد و این آمادگی را داشت که به محض این که طرف مقابل بخواهد قطعنامه‌های لازم الاجرا و تعهدآور را به تصویب برساند اقدامات متناسب با آن را انجام دهیم.

ایمانی در این رابطه نیز که با کم کردن همکاری ما چه اتفاق مثبتی خواهد افتاد، تصریح کرد: این تنها کاری است که می‌توانیم در برابر فشار سیاسی دشمن انجام دهیم.

طبیعی است دشمنی که امتحانش را در عقب نشینی ما پس داده است و دیده‌ایم در صورت عقب نشینی در مقابل دشمن باید تا نیست شدنمان عقب نشینی کنیم و از طرف دیگر دیده‌ایم زمانی که در مقابل دشمن بایستیم موفقیت را به دست می‌آوریم، هیچ راه حلی برای ما جز ایستادن در مقابل دشمن و تلاش برای فشار وارد کردن به آن برای کشور ما باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام /