چهارشنبه 11 مهر 1403

التهاب در بازار کاغذ و مقوا / نبض کاغذ کی فروکش می‌کند؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
التهاب در بازار کاغذ و مقوا / نبض کاغذ کی فروکش می‌کند؟

بازار کاغذ و مقوا طی ذده روز گذشته روزهای پرالتهابی را تحربه کرده است، قیمت انواع کالا در این بازار بین 25 تا 30 درصد افزایش یکباره داشته و این نگرانی را حتی در بین فروشندگان ایجاد کرده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بازار کاغذ و مقوا در هفته گذشته روزهای پرالتهابی را سپری کرد، افزایش چند صد هزار تومانی قیمت‌ها در بازار حتی فروشندگان را نیز نگران کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم از بندی یک میلیون و 250 هزار تومان به بندی یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرد و هر بند کاغذ 60 در 90 نیز از بندی 900 هزار تومان به بندی یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت. افزایش قیمت‌ها تنها به کاغذ تحریر اختصاص نداشت بلکه پیشتر از آن قیمت مقوای ایندربرد، پشت طوسی‌، کاغذ گلاسه و... نیز افزایش‌های قابل توجهی را تجربه کردند، هر کیلو مقوای ایندربرد از کیلیویی 50 هزار تومان به کیلیویی 50 تا 52 هزار تومان نیز افزایش یافت و در نهایت به 69 هزار تومان نیز رسید.

التهابات بازار کاغذ تا 4 روز پیش ادامه داشت، با رخدادهای منطقه و لبنان، رکود بر معاملات بازار حاکم شد و به یکباره خرید و فروش از بازار رخت بربست، کاهش خرید و فروش قیمت‌ها را در سراشیبی کاهش قرار داد و امروز قیمت کاغذ چاپ و تحریر از بندی یک میلیون و 500 به بندی یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 250 هزار تومان رسیده است.

اما افزایش قیمت ده روزه اخیر بازار کاغذ به چه دلیل رخ داده است؟

محسن قد‌بیگی از کارشناسان بازار کاغذ در این زمینه به تسنیم گفت: ده روز پیش وزارت صمت اعلام کرد که سهمیه ارز نیمایی مقوای ایندربرد و کاغذ گلاسه حذف شده و دیگر واردکنندگان نمی‌توانند با ارز نیمایی به واردات این کالا بپردازند، پس از این مصوبه وزارت صمت، قیمت کاغذ گلاسه و مقوای ایندربرد در بازار به ازای هر کیلو 10 تا 15 هزار تومان گران شد و این افزایش قیمت بالایی را در بازار ایجاد کرد، کاغذ گلاسه از کیلویی 51 هزار تومان به 66 هزار تومان افزایش یافت و ما شاهد افزایش قیمت 25 درصدی یک شبه در بازار بودیم.

وی ادامه داد: وقتی یک کالا در بازار با افزایش قیمت یکباره مواجه می‌شود، سایر کالاهای آن بازار نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، بنابراین مقوای پشت طوسی و در ادامه کاغذ چاپ و تحریر نیز رو به افزایش گذاشتند. طبیعتا برخی از شرکت‌های تولیدکننده کالاهای بهداشتی و دارویی که از ایندربرد استفاده می‌کردند با گران شدن این مقوا به سراغ مقوای پشت طوسی رفتند که افزایش قیمت بیشتر را رقم زدند.

تغییرات جدید در وزارت صمت داد تولیدکنندگان کاغذ را درآورد

قدبیگی تصریح کرد: با رخدادهای منطقه و شدت جنایات اسرائیل علیه لبنان، شاهد خروج سرمایه از بازار کاغذ بودیم در نتیجه قیمت‌ها تعدیل شد و ما کاهش را تجربه کردیم‌، این کاهش قیمت امروز نیز ادامه‌دار خواهد بود ولی به نظر می‌رسد که کاغذ به قیمت قبل برنخواهد گشت و احتمالا برای هفته‌های آینده دوباره روند افزایشی را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: با حذف ارز نیمایی از گلاسه و ایندربورد قطعا شاهد افزایش قیمت جدی کاغذ چاپ و تحریر نیز خواهیم بود چرا که تقاضا به این سمت افزایش پیدا می‌کند و افزایش تقاضا افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت.

تجربه ثابت کرده است که برخی تصمیمات در راستای واردات کاغذ و مقوا نظم و ثبات بازار را بر هم زده و به دنبال آن کمبود کالا در بازار رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد مسئولان باید به موازات مصوبات جدید نظارت بر بازار به منظور مقالبه با گران‌فروشی را نیز دنبال کنند.