پنج‌شنبه 14 تیر 1403

الوکیل، اولین فیلم عراقی درباره جنگ با داعش

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
الوکیل، اولین فیلم عراقی درباره جنگ با داعش

فیلم سینمایی «الوکیل» اولین فیلم بلند عراقی روایتگر ایام جنگ با گروه تروریستی داعش از سال 2014 تا 2017 میلادی از هفته جاری در بغداد به روی پرده سینما رفت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اولین شب اکران این فیلم با حضور برجسته شخصیت های سیاسی از جمله «محسن المندلاوی» رییس پارلمان، جمعی از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی و با حضور گسترده فعالان حوزه سینما و تلویزیون و تئاتر در عراق همراه بود.

این فیلم که به حمایت و همت سازمان «الحشد الشعبی» ساخته شده است، در اولین شب اکران آن «ابوفدک المحمداوی» فرمانده نیروهای الحشد الشعبی و جمعی از رزمندگان دوران مبارزه با گروه تروریستی داعش حضور داشتند و به دلیل صحنه های تاثیرگذار آن، بارها صداهای گریه تماشاگران، فضای سالن را متحول کرد.

این فیلم که مدت آن یک ساعت و 10 دقیقه است، جمعی از بازیگران عراقی حضور دارند و کارگردانی آن را کارگردان جوان عراقی «کرار المیسانی» به عهده دارد.

کرار المیسانی در اوکران فیلم گفت که خود در ایام جنگ با گروه تروریستی داعش به فتوای جهاد کفایی مرجعیت دینی عراق لبیک گفت و در جبهه های جنگ علیه داعش حضور داشته و تجربه عملی درباره حوادث جاری در فیلم دارد.

کرار المیسانی خاطر نشان ساخت که این فیلم نخستین فیلم بلند عراقی در حوزه فیلم های جنگی است که از 2003 تاکنون ساخته شده و تمامی کادر فیلم و فیلمنامه نویس و دست اندرکاران آن عراقی هستند و براساس یک داستان واقعی از دوره جنگ با گروه تروریستی داعش ساخته شده است.

«مهند العقابی» مسوول اطلاع رسانی سازمان الحشد الشعبی و ناظر بر ساخت فیلم نیز در اظهاراتی تاکید کرد که این نخستین فیلم عراقی است که از صفر تا صد آن به دست جوانان عراقی ساخته شده است.

اغلب منتقدان سینمایی و فعالان حوزه سینمایی در عراق که در اولین شب اکران فیلم حضور داشته، فیلم را هم از حیث فنی و هم فیلمنامه و کارگردانی و بازیگری قابل تقدیر عنوان کردند.