شنبه 29 اردیبهشت 1403

امام رضا (ع) برترین الگوی مدیریت اسلامی و سبک زندگی اجتماعی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
امام رضا (ع) برترین الگوی مدیریت اسلامی و سبک زندگی اجتماعی

هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت از جمله امامانی هستند که رفتارهای ایشان، الگویی مناسب در مدیریت اسلامی و سبک زندگی اجتماعی به شمار می‌رود، که از نظر حضور در عرصه‌های مختلف دینی، سیاسی و اجتماعی، جلوه‌های فراوانی از رفتارهای ایشان ثبت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، امروز سالروز میلاد با سعادت هشتم شیعیان، حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) است. امام رضا (ع) همانند دیگر پیشوایان معصوم (ع) به زیور فضائل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته و از هر گونه زشتی و پلیدی و رذائل اخلاقی منزه بودند و توانستند دوستی عام و خاص را به خود جلب کنند.

امام هشتم به سبب داشتن خصوصیات اخلاقی شایسته محبوب دل‌های مردم اعم از شیعه و سنی شده بود همین محبوبیت تا جایی پیش رفت که مامون نقشه‌های خود را که در راستای تخریب شخصیت امام رضا (ع) طراحی کرده بود نقش بر آب دید و عاقبت با توجه به اوج‌گیری احساسات مذهبی به نفع امام رضا (ع) با دسیسه چینی، حضرت را مسموم و به شهادت رساند.

بر همین اساس همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) به منظور واکاوی بخشی از خصوصیات فردی و مکارم اخلاقی آن حضرت با حجت الاسلام ابوالفضل حسنی صفت، کارشناس مذهبی و معاون فرهنگی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان جنوبی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روش تربیتی امام رضا علیه السلام برای افراد مختلف جامعه ایجاد فضای اخلاقی است، گفت: اما پذیرش ولایت عهدی، سفر به مراکز علمی، مناظره ها، موعظه، تشویق و تنبیه، امر به معروف و نهی از منکر، مراقبت و نظارت و پرهیز از معاشرت متربیان با صاحب رذایل اخلاقی از مهم ترین روش های رفتاری امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه است.

حجت الاسلام حسنی صفت در ادامه به صفات اخلاقی مدیران از منظر امام رضا علیه السلام اشاره کرد و افزود: حضرت در همین راستا فرممودند: پنج ویژگی اگر در آدمی باشد می توان به خوبی و موفقیت اش امیدوار بود، هم در امور دنیایی و هم آخرتی؛ ذات قابل اعتمادی داشته باشد، خوی بزرگواری داشته باشد، پست و دون نباشد، طبعی متین وباوقاری داشته باشد، ذاتش نجیب و نیک سرشت باشد و خداترس باشد یعنی در تمامی موارد قابل اعتماد باشد و بتوان به مدیر تکیه کرد؛ دوم اینکه اخلاق بزرگواری داشته باشد و با مسائل روز به طور متفکرانه و عالمانه برخورد کند؛ سوم فرومایه نباشد و بلکه بلند مرتبه باشد؛ چهارم اینکه با عزت و سنگین برخورد کند و پنجم و از همه مهم تر اینکه خدا ترس باشد یعنی اگر از خشم خداوند درمورد گناهان و بداخلاقی بترسد ناخودآگاه موارد قبلی را نیز رعایت می کند، بنابراین مورد آخر یعنی خدا ترسی باعث می شود تمامی فضایل اخلاقی از مدیر بروز کند و نمایان شود.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی و نحوه مدیریت توحیدی از دیدگاه امام رضا (ع) توضیح داد: در این حوزه می توان نحوه برخورد مدیر با ارباب رجوع، عدم زیاده خواهی و زیاده روی مدیر در بیت المال، وجدان کاری مدیر، اشرافی نبودن مدیر و محیط کار مدیر و عدم تکبر در رفتار و برخورد مدیر را معرفی کرد.

کارشناس مذهبی تأکید کرد: در سبک زندگی اجتماعی امام (ع) انسان‌های دیگر جایگاه مهمی دارند لذا ما موظفیم در برنامه زندگی خود جایگاه مهمی را برای حسن معاشرت با دیگران در نظر بگیریم و خدمت به دیگران را به عنوان وظیفه الهی انسانی به صورت کامل و جدی به انجام برسانیم

حجت الاسلام حسنی صفت با بیان اینکه سبک زندگی اجتماعی و اخلاق جمعی آن حضرت (ع) نیز برای ما در خور توجه است، ادامه داد: امام رضا (ع) ایمان و ارتباط با خدا و عبادت حضرت حق را به عنوان سرلوحه زندگی در جامعه دینی معرفی می کند. همچنین تبعیت از امام (ع) و رهبری صالح نظام اجتماعی را یک ضرورت برای جامعه دینی معرفی می کند و با عدم وجود رهبری در نظام اجتماعی، جامعه دچار گسست و فروپاشی خواهد شد.

به گفته وی در حوزه تعاملات عمومی و اجتماعی با یکدیگر نیز امام رضا (ع) بر عناصری تاکید دارند که از ضرورت های زندگی در عصر حاضر به شمار می روند به گونه ای که فقدان آن موجب رنجش بشر در قرن اخیر شده است. ایشان در خوش‌اخلاقی و داشتن زندگی ساده در میان مردم الگو بودند، با این‌که با تحمیل ولایت‌عهدی توسط مامون به ایشان، می‌توانستند با تشریفات زندگی کنند لذا این نوع رفتار امام رضا (ع) بهترین الگو برای مسئولان نظام اسلامی است.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: با بکارگیری این عناصر اخلاقی از رنجش بشر در زندگی کاسته خواهد شد و بشر روی آسایش به خود خواهد دید زیرا آنچه بشر امروز را آزرده کرده عدم رعایت حقوق در عرصه هایی مانند روابط اجتماعی و سازمانی و روابط خانوادگی و زناشویی و روابط بین الملل است که در این عرصه ستم های زیادی بر بشریت روا داشته شده است.

حجت الاسلام حسنی صفت با تشدکید بر اینکه ویژگی های امام رضا (ع) چه درقالب قول، چه فعل وچه رفتار امام برای امروز ما هم زنده و برای جامعه ما خط دهنده است، گفت: هر کسی که بر محور اصول و ارزش های دینی حرکت و خدا را اطاعت کند و محبت و ولایت اهل بیت را حفظ کند، مورد تکریم و احترام است، از هر طایفه و قوم و حزب و خطی می خواهد باشد؛ اما آن هایی که ارزش ها و اصول را زیر پا می گذارند و خدا و رسول او را نافرمانی می کنند و از مکتب اهل بیت (ع) فاصله می گیرند و بر ولایت آن ها پا می گذارند، هیچ گونه ارزشی ندارند.

وی در ادامه افزود: سخنان معصومان نیز، همچون قرآن در تمام زمان ها و مکان ها جاری و ساری است و به زمان و مکان خاصی منحصر نمی شود.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنانش به دلدادگی از ادیان و مذاهب مختلف به امام رضا (ع) اشاره کرد چون حضرت ملجا و پناهگاهی است که همواره آرام بخش است، تصریح کرد: خود امام فرمودند: «هر زمانی که در شداید قرار گرفتید از ما کمک بخواهید.» بنابراین مردم در نا خوشی‌ها ذهن و قلبشان متوجه حرم رضوی می‌شود و یکی از بستر‌های توسل همین است که امام را واسطه قرار می دهند و به آرامش می رسند.

حجت الاسلام حسنی صفت بیان کرد: امام رضا (ع) همواره مورد علاقه مردم بوده اند و همگان سعی داشته اند به گونه های مختلف از جمله نامگذاری فرزندان، وقف و نذر و شرکت در پیاده روی به سمت مشهد در آخر ماه صفر همزمان با سالروز شهادت امام مهربانی ها، این دوستی و ارادت خود را نمایان کنند.

کلام آخر

امام رضا (ع) همواره مورد عشق و علاقه ایرانیان بوده و فضایل اخلاقی و رفتاری ایشان نه تنها شیعیان بلکه پیروان سایر مذاهب را نیز شیفته خود ساخته است. رهبر معظم انقلاب در مورد ویژگی‌ها و جنبه ارادت مردم به امام رضا (ع) جمله ای شنیدنی دارند: «امام رضا (ع) به عنوان شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آن‌ها می‌گذاشت... آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع... این ویژگی ها مردم ایران را محب اهل بیت ساخته است».

انتهای پیام /