یک‌شنبه 1 مهر 1403

امضای تفاهمنامه توسعه ناوگان کمباین غلات / کمباین سازی اراک بازسازی و تولید 1800دستگاه را انجام می دهد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
امضای تفاهمنامه توسعه ناوگان کمباین غلات / کمباین سازی اراک بازسازی و تولید 1800دستگاه را انجام می دهد

بر اساس تفاهم نامه ای ما بین وزارت جهاد کشاورزی، آستان قدس رضوی و شرکت کمباین سازی ایران یک هزار دستگاه کمباین فرسوده بازسازی و 800 دستگاه کمباین نو در ناوگان برداشت غلات کشور جایگزین می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ صبح امروز یکشنبه 30 مردادماه و در آستانه هفته دولت با حضور وزیر جهاد کشاورزی تفاهم نامه توسعه ناوگان کمباین برداشت غلات میان وزارت جهاد کشاورزی، آستان قدس رضوی و کمباین‌سازی ایران به امضا رسید.

در آیین امضای این تفاهم نامه یکساله، وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت و اهتمام آستان قدس رضوی و کمباین‌سازی ایران در ارتقای کمی و کیفی کمباین‌های برداشت غلات گفت: امسال در چارچوب این تفاهمنامه یک هزار دستگاه کمباین فرسوده بازسازی و 800 دستگاه کمباین نو جایگزین می‌شود که به بهره‌وری در بخش کشاورزی کمک می‌کند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد؛ ظرف سه سال آینده با استفاده از فناوری‌های نوین و افزایش سرمایه‌گذاری، شرایط مطلوبی در حوزه کمباین و مکانیزاسیون کشاورزی ایجاد شود و از این طریق هم به ارتقای کمی و کیفی تولید و بهبود بازار دست یابیم و هم به آورده‌ای که می‌تواند تا مرز 10 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی را رشد دهد، برسیم.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی در واقع کاربر و بهره‌برداران کمباین‌ها هستند و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با نوسازی و تامین کمباین‌های جدید از نظر اقتصادی و تولید گندم و غلات بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به این که فصل جدیدی در حوزه حمایت از مکانیزاسیون کشاورزی و بخش خصوصی در این حوزه آغاز شده است، تصریح کرد: 100 درصد منافع سرمایه‌گذاری ما در کمباین سازی ایران به بخش کشاورزی برمی‌گردد ما می‌توانیم به فناوری‌های نو در این حوزه دست یابیم که به سرمایه‌گذاری و همت نیاز دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در همین حال ابراز امیدواری کرد که نوسازی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در سال‌های آینده در سطح کلان‌تری پیش برود.

گفتنی است؛ این تفاهم نامه به امضای معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، نماینده آستان قدس رضوی و مدیرعامل کمباین‌سازی ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی و قائم‌مقام آستان قدس رضوی در محل وزارت جهاد کشاورزی رسید.

به گزارش دیارآفتاب، شرکت کمباین سازی ایران مستقر در اراک با نیم قرن تجربه توانمند در تولید کمباین بیش از 50 نوع ادوات کشاورزی تولید می‌کند و کمباین های سبک و سنگین برداشت غلات، بیلر و کمباین برداشت برنج از جمله اصلی‌ترین محصولات این کارخانه ایرانی است.

در سال 1384 بر اساس اجرای قانون خصوصی سازی 53 درصد از سهام این شرکت به آستان قدس رضوی واگذار شد و در سال 1392 نیز این مجموعه با پرداخت 400 میلیارد ریال سهام خود را به 75 درصد افزایش داد.

شرکت کمباین سازی ایران به عنوان تنها تولید کننده کمباین در خاورمیانه از ظرفیت تولید سالانه بیش از هزار دستگاه کمباین برخوردار است، هر چند این شرکت 24 دی ماه سال 99 در لیست تحریم ها قرار گرفت اما به همت متخصصان و مهندسین خود تولید انواع محصولات را در دستور کار دارد.

سال گذشته 634 دستگاه کمباین و 500 دستگاه بیلر در شرکت کمباین سازی ایران تولید و مهندسی معکوس و ساخت نمونه اولیه کمباین نیمه سنگین در دستور کار قرار گرفته است، همچنین این شرکت برای سال 1402 ورود به عرصه طراحی و تجهیز ادوات کشاورزی را هدفگذاری کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران 8 تا 9 هزار کمباین فرسوده در کشور وجود دارد که استفاده از آنها باعث اتلاف یک میلیون تن گندم به ارزش 500 میلیون دلار می شود.

انتهای پیام /

امضای تفاهمنامه توسعه ناوگان کمباین غلات / کمباین سازی اراک بازسازی و تولید 1800دستگاه را انجام می دهد 2