چهارشنبه 4 مهر 1403

امکان تامین 30 هزارتن روغن مورد نیاز کشور از پنبه دانه وجود دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
امکان تامین 30 هزارتن روغن مورد نیاز کشور از پنبه دانه وجود دارد

محمد حسین کاویانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برداشت پنبه در استان گلستان از دهه اول شهریور آغاز شد که براین اساس کشاورزان وش‌های برداشت شده را به کارخانه تحویل دادند و اخیرا برداشت از مزارع کشت دوم در حال انجام است.

به گفته او، قیمت تضمینی هرکیلو وش 37 هزارتومان توسط دولت اعلام شده است، درحالیکه در استان گلستان 40 تا 42 هزارتومان توسط کارخانجات پنبه پاک‌کنی خریداری می‌شود، اما قیمت خرید هرکیلو تخم پنبه از 33 هزارتومان به 29 هزارتومان کاهش یافته است.

کاویانی ادامه داد: بار‌ها از دولت تقاضا کرد‌ه‌ایم که حمایت ویژه‌ای از تخم پنبه داشته باشد چراکه در سال‌های بعد از انقلاب روغن مورد نیاز کشور توسط تخم پنبه تهیه می‌شد، اما متاسفانه از سال 82 با حذف یارانه پنبه دانه، تخم پنبه خوراک دام شد. آن هم در شرایطی که بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و گا‌هی بصورت رسمی روغن پالم وارد می‌شود.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه امکان تامین حداقل 25 تا 30 هزارتن روغن از تخم پنبه با سطح زیرکشت فعلی پنبه وجود دارد، افزود: کارخانجات روغن‌کشی که استحصال روغن از پنبه دانه را داشتند و اکنون تعطیل شدند، با خرید تخم پنبه از کشاورزان و تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور از این طریق مجدد احیاء می‌شوند که این امر علاوه بر ایجاد اشتغال، ارز کمتری را از کشور خارج می‌کند. این درحالی است که وزارت جهاد متاسفانه اعلام می‌کند که مسئولیت وش پنبه با وزارت جهاد است و ما مسئول تخم پنبه نیستیم و به رغم پیگیری‌های مکرر تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم.

30 هزارتن پنبه دانه تبدیل به کود دامی می‌شود

به گفته او، علی رغم آنکه 50 درصد وش کشاورزان را تخم پنبه تشکیل می‌دهد، اگر همانند سایر دانه‌های روغنی قیمت تضمینی برای تخم پنبه تعیین شود دیگر نیازی نیست که 30 هزارتن پنبه دانه تبدیل به کود دامی شود. طی روز‌های آتی برداشت در استان خراسان و منطقه مغان شروع می‌شود و حجم زیادی تخم پنبه می‌ماند و بخشی به دلیل عدم خریدار از بین می‌رود که در نهایت این امر موجب شده تا قیمت نهایی پنبه به دلیل نرخ پایین تخم پنبه بالاتر از نرخ جهانی قرار گیرد و در نهایت صنایع نساجی از خرید پنبه داخل اجتناب می‌کنند چراکه هرکیلو پنبه با قیمت 100 هزارتومان تمام می‌شود که با این نرخ، صنایع حاضر به خرید نیستند.

تولید پنبه به 65 هزارتن می‌رسد

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه بی‌توجهی به خرید تخم پنبه روند کاهش سطح زیرکشت را در سال‌های آتی به دنبال دارد، گفت: در برنامه هفتم بر خوداتکایی تولید پنبه به عنوان یکی از محصولات استراتژیک تاکید شده است، بنابراین برای تخم پنبه همانند سایر دانه‌های روغنی باید قیمت تضمینی اعلام شود چراکه برای کشاورزان مشکل است که با این نرخ، پنبه کشت کنند.

او با اشاره به تاثیر قطعی برق بر تولید پنبه گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید پنبه به 60 تا 65 هزارتن برسد چراکه قطعی برق فصل تابستان به تولید پنبه آسیب زد به طوریکه برآورد می‌شود قطعی برق چاه‌های کشاورزی منجر به کاهش 10 تا 15 درصدی تولید شده باشد که محاسبات دقیق آن را وزارت نیرو و وزارت جهاد باید اعلام کنند.

خبرنگار: آزاده محبی