جمعه 4 آبان 1403

انتخاب هوشمندانه برای اداره کتاب

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتخاب هوشمندانه برای اداره کتاب

تهران - ایرنا - مدیریت فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب از دیرباز به عنوان یک روش مدیریتی علمی مطرح بوده است. مدیر مورد نظر علاوه بر تخصص‌های ضروری فرهنگی، باید بر فضای جامعه نشر و مشکلات بازار کتاب آگاهی کامل داشته باشد.

درواقع مدیریت کتاب نیازمند روش مندی و اعتمادسازی گسترده ای است که از یک مدیر توانمند از حوزه دیگر نمی توان انتظار داشت تا بتواند به خوبی آن را برآورده سازد. حکمی که دیروز در رسانه ها برای مدیرکل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی یا همان اداره کتاب صادر شد، نشان داد این انتخاب نه بر اساس روابط سیاسی و خلق و خوی جناحی که بر اساس تجربه و شناخت کامل از مدیران جوان کشور صادر شده است.

محمد اللهیاری فومنی در حالی بعد از چند سال بار دیگر بر این مسند نشست که هنوز خاطره خوش تعامل او با ناشران و اهالی فرهنگی در دوران مدیریتش مثال زدنی است. اداره کتاب همیشه جای جدل و بحث بوده است. به هر حال صدور مجوز برای کتاب یا سلب مجوز و صادرنکردن آن می تواند ضربه های زیادی را بر دیوار اعتماد اهالی فرهنگ و وزارت فرهنگ و ارشاد وارد سازد. اللهیاری اما این دیوار را به خوبی می شناسد. بیش از دو دهه در بدنه مدیریتی کتاب بوده و با انجمن‌ها و فعالان این حوزه به خوبی آشنایی دارد.

ویژگی اصلی او اما این است که در نهایت تجربه جوان است و انتظار هوشمندسازی این بخش از فضای کتاب کشور از او، به جا و قابل اجرا خواهد بود. او نشان داده تلاش دارد با دوری از هیاهو و تمرکز بر جلسات و ارتباط مستمر با جریان های اصلی حوزه نشر، میزان رضایت ناشران از اداره کتاب را افزایش دهد. نه اینکه این اداره را به شکل پلیسی و دستوری به عنوان مشکلی تازه برای نشر کشور مطرح سازد.

اللهیاری از جنس مدیرانی است که تحصیلاتش را به شکل واقعی به پایان برده است و در دو مقطع ارشد و دکترا در تمام کلاس ها حضور یافته است. در کارنامه او نقاط روشنی است که می توان با دیده مثبت و امیدواری نگریست و نگرانی های احتمالی ناشران از فضایی بسته و دستوری را با امیدواری به انتظار فردا نشست.

به گزارش ایرنا، محمد الهیاری فومنی با حکم دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز (سه‌شنبه، 20 مهر) به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب شد.

محمد الهیاری پیش‌تر نیز در 14 آبان سال 1388 از سوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل امور کتاب منصوب شده بود. از جمله سوابق اجرایی الهیاری می‌توان به مدیرکل دفتر موسیقی، مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر هفدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران، مدیر بخش خارجی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و... اشاره کرد. علیرضا صدرالدینی پیش از این مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بود.

*س_برچسب‌ها_س*