پنج‌شنبه 7 تیر 1403

انتظار از رئیس جمهور آینده چیست؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
انتظار از رئیس جمهور آینده چیست؟

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، امیرحسین رنجبر؛ عروج ناگهانی شهید رئیسی رئیس دولت سیزدهم، باعث شد کشور زودتر از موعد چهارساله رنگ و بوی انتخاباتی بگیرد و شاهد شکوه حماسه‌ای دیگر باشیم. ما برای اینکه بتوانیم راه شهید رئیسی را ادامه دهیم مطالبات مهمی از رئیس جمهور آینده داریم که ساماندهی وضعیت فرهنگی جامعه، افزایش سطح علم و فناوری در زمینه‌هایی همچون علوم هسته‌ای، نانو، پزشکی،...

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، امیرحسین رنجبر؛ عروج ناگهانی شهید رئیسی رئیس دولت سیزدهم، باعث شد کشور زودتر از موعد چهارساله رنگ و بوی انتخاباتی بگیرد و شاهد شکوه حماسه‌ای دیگر باشیم.

ما برای اینکه بتوانیم راه شهید رئیسی را ادامه دهیم مطالبات مهمی از رئیس جمهور آینده داریم که ساماندهی وضعیت فرهنگی جامعه، افزایش سطح علم و فناوری در زمینه‌هایی همچون علوم هسته‌ای، نانو، پزشکی، علوم فضایی، رشد در زمینه‌های صنعتی و گسترش کیفیت کالا‌های داخلی، بالا بردن صادرات غیر نفتی، گسترش توان نظامی و بازدارندگی کشور، افزایش سطح بازرگانی با کشور‌های منطقه و کشور‌های دوست فرامنطقه‌ای از جمله آنها است.

اما انتظارات ما از رئیس جمهور آینده فقط مربوط به اقتصاد و امنیت نیست و غیر از مطالبی که بالا مطرح شد طبیعتا باید رئیس جمهور بعدی ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد:

1. با مردم صادق باشد: در حرف و اعتقادات خود، آن چیزی را بگوید که هست نه آنکه برای خوش آمد عده‌ای حرفی را بزند که خودش به آن اعتقاد ندارد، مردم را آگاه بداند و بداند که مردم فرد صادق را می‌شناسند و صداقت است که در دل‌های مردم اثر می‌گذارند. 2. تفکر جهادی؛ ایمان به راه حل‌های داخلی: رییس جمهور میبایست به توانمندی‌های داخلی ایمان داشته باشد، شیفته‌ی راه حل‌ها و تئوری‌های غربی نباشد، به راه حل‌های بومی برای حل مشکلات کشور امکان فعالیت بدهد، وی باید با قبول شرایط سخت کشور به استقبال از ایده‌های نو برای در هم شکستن محاصره کنونی برود و همواره از ابتکارات بومی حساب شده حمایت کند

2. اعتقاد و التزام به مردم سالاری دینی: نظام اسلامی بدون خواست مردم تحقق نمی‌یابد یکی از معانی التزام به مردم سالاری دینی در حکومت جمهوری اسلامی، نقش دادن به مردم است. رئیس جمهور باید به نقش و جایگاه بدنه مردمی و نهاد‌های مردمی ایمان داشته باشد، به عبارت بهتر مردم در همه امور از جمله تعیین حاکم، تشکیل حکومت، نظارت بر حاکم و... نقش داشته باشند.

3. فهم واقعه بینانه از شرایط کنونی جهان و آشنایی با نحوه بازی و عمل فعالانه در عرصه سیاست خارجی: رئیس جمهور آینده نباید متأثر از جوسازی‌های نظام سلطه باشد و مرعوب رسانه‌ها و فضاسازی آنان قرار گیرد، وی باید ایران را کشوری تاثیر گذار و پیشرو و فعال همچون دولت شهید رییسی در معادله‌های منطقه‌ای و جهانی بداند و پیش زمینه در عرصه‌ی سیاست خارجی عمل کند.

وی می‌بایست مولد و ایجادگر پتانسیل‌های جدید در عرصه‌ی روابط خارجی و بازی‌های بین المللی باشد، و نقش فعالی را در این عرصه ایفا کند نه اینکه با ذهنیت منفعلانه پا در این گود بگذارد و "توسری خور" ابر قدرت‌ها و نظام‌های ناعادلانه‌ی بین المللی باشد و راهی را که توسط شهید امیر عبدالهیان باز شده بود برای تعامل عزتمندانه با دنیا را مسدود کند.

4. دوری از سیاست زدگی: رئیس جمهور آینده نباید وابسته و وام دار احزاب و جناح‌های سیاسی باشد، آن طور نباشد که فردای انتخابات سکان قسمت‌های مختلف دولت را همچون غنیمت جنگی و به عنوان سهم خواهی به افراد و گروه‌ها و احزاب حامی اش واگذار کند.

رئیس جمهور تنها باید خود را مدیون مردم ببیند و به هرگونه باندبازی‌های سیاسی پشت پا بزند؛ در نهایت و در مجموع رئیس‌جمهور باید طی برنامه‌ای کوتاه مدت سیاست خود را در قبال رفع تحریم‌ها مشخص کند، همچنین برنامه میان‌مدت و بلندمدت خود را با توجه به دشواری و زمان‌بر بودن رفع موانع ساختاری پیش‌گفته، مشخص کند.

امیر حسین رنجبر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.