یک‌شنبه 15 مهر 1403

انتقاد از تصمیم جنجالی فیفا / میزبانی جام جهانی را عملا به عربستان تعارف کردید!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
انتقاد از تصمیم جنجالی فیفا / میزبانی جام جهانی را عملا به عربستان تعارف کردید!

روزنامه ایندیپندنت مدعی است فیفا با پذیرش میزبانی جام جهانی 2030 در شش کشور و سه قاره عملا شرایطی را فراهم کرده که عربستان بیشترین شانس را برای میزبانی جام 2034 داشته باشد.

به گزارش "ورزش سه"، میزبان رسمی جام جهانی 2034 زودتر از اکتبر سال آینده مشخص نخواهد شد اما در ساعت‌های گذشته موجی از شایعات و گمانه‌زنی‌ها به راه افتاده که عربستان را از همین حالا میزبان این تورنمنت معرفی می‌کند.

فیفا رقابت برای کسب نامزدی این جام جهانی را از امروز آغاز کرد و به فدراسیونهای عضو گفت تا 31 اکتبر فرصت دارند درخواستهای خود را به این نهاد ارسال کنند. البته تا اینجا مشخص است که میزبانی جام جهانی 2034 تنها به فدراسیونهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا و اقیانوسیه تعلق می‌گیرد.

علت این است که فیفا دیروز اعلام کرد جام جهانی 2030 در سه کشور اسپانیا، پرتغال و مراکش برگزار شده و تک‌بازی‌هایی هم در سه کشور آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه برگزار خواهد شد. تورنمنتی که قرار است در سه قاره و شش کشور برگزار شود.

اما روزنامه ایندیپندنت چرا مدعی است که فیفا با این تصمیم عملا میزبانی جام جهانی بعد را به عربستان اهدا کرده؟ چون جام جهانی 2030 در سه قاره برگزار می‌شود و در نتیجه کنفدراسیونهای کانمبول، آفریقا و اروپا دیگر قادر به میزبانی جام جهانی 2034 نخواهند بود. کنفدراسیون کونکاکاف هم قادر به میزبانی نیست چرا که جام جهانی 2026 در سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا برگزار می‌شود قانون فیفا می‌گوید کنفدراسیونهایی که در دوره قبلی جام جهانی میزبان بوده‌اند نمی‌توانند بار دیگر میزبان شوند.

منتقدان فیفا می‌گویند اگر سه بازی نمادین جام جهانی 2030 به کشورهای آمریکای جنوبی تعلق نمی‌گرفت آنها می‌توانستند برای جام جهانی 2034 رقیب آسیا باشند و برای درخواست میزبانی عربستان مشکل‌ساز بشوند. اما حالا عملا همه چیز آماده است تا این تورنمنت در عربستان برگزار شود چرا که بسیار بعید به نظر می‌رسد کشور دیگری از آسیا برای رقابت با عربستان درخواست میزبانی بدهد.

انتقاد از تصمیم جنجالی فیفا / میزبانی جام جهانی را عملا به عربستان تعارف کردید! 2