شنبه 31 شهریور 1403

انتقال پایتخت در حال حاضر امکان‌پذیر نیست / دولت این هزینه را خرج اولویت‌های مردم کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
انتقال پایتخت در حال حاضر امکان‌پذیر نیست / دولت این هزینه را خرج اولویت‌های مردم کند

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درباره تغییر پایتخت اظهار کرد: این بحث سالها مطرح است اما کار دشواری بوده و احزاب و تشکل‌های سیاسی بارها نظرات کارشناسی خود را به دولت‌ها اعلام کرده اند.

وی افزود: در حال حاضر انتقال پایتخت به هیچ وجه امکان پذیر نیست چرا که تمامی وزارتخانه ها و ارگانهای مهم کشور در تهران متمرکز هستند، در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بحث انتقال پایتخت به پرند مطرح شد و البته با توجه به مجاورت به تهران و وجود فرودگاه امام خمینی (ره) در این منطقه این بحث توجیه داشت.

حشمتیان متذکر شد: بنده نیز به نمایندگی از احزاب سیاسی به آقای پزشکیان اعلام کرده ام که انجام چنین کاری نیاز به تحقیق و مطالعه گسترده ای دارد و به این سادگی نمیتوان پایتخت را به جنوب کشور انتقال داد و این امر ناشدنی است و فرضا می‌توان چند وزارتخانه را به کرج، پرند و یا پاکدشت منتقل کرد.

رئیس خانه احزاب افزود: در ثانی انتقال پایتخت هزینه بسیار بالایی برای کشور دارد و در حال حاضر مردم اولویتهای بسیار مهمتری دارند که باید توسط دولت به آن پرداخته شود و کنترل تورم و گرانی باید در راس امور دولت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: لازم است که یک تیم کارشناسی اعم از اقتصاددانان، فعالان اجتماعی، فرهنگی، اساتید دانشگاه و.... به عنوان یک کارگروه بحث انتقال پایتخت را مورد مطالعه کارشناسی قرار دهند و این مسأله ای نیست که بتوانیم در کوتاه مدت آن را عملیاتی کنیم.

رئیس خانه احزاب گفت: معتقدم که ضرر انتقال پایتخت به شهر دیگر از سود آن بیشتر بوده و به مصلحت کشور نیست که در کوتاه مدت بخواهیم به این مسئله به صورت جدی فکر کنیم چرا که اکنون تهران مرکزیت دارد و تمام ارگان‌های مهم در این منطقه به فعالیت می‌پردازند. همچنین اگر پایتخت را از تهران به شهر دیگری منتقل کنیم احتمال دارد که در ارتباط با کشورهای دیگر نیز دچار مشکل شویم.