سه‌شنبه 3 مهر 1403

انجام کشت قراردادی در سطح 455 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
انجام کشت قراردادی در سطح 455 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی

تبریز - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی در سطح 454 هزار و 890 هکتار در سال زراعی آینده در آذربایجان شرقی خبر داد.

تبریز - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی در سطح 454 هزار و 890 هکتار در سال زراعی آینده در آذربایجان شرقی خبر داد.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سیاست‌های حمایتی سازمان از کشت قراردادی افزود: کشاورزان استان آذربایجان شرقی برای اجرای کشت قراردادی حمایت می‌شوند و در بسته سیاست‌های حمایتی امسال، مهمترین حمایت وزارتخانه در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاسه میان کشاورزان قراردادی و کسر وجه آن در زمان تحویل محصول است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی در استان آذربایجان شرقی شامل گندم آبی و دیم، جو دیم و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا می‌شود ادامه داد: حمایت دیگر از کشاورزی قراردادی در بخش بیمه محصولات صورت می‌گیرد به طوری که تعرفه بیمه خاص کشت قراردادی پیش‌بینی شده و این تعرفه 20 درصد تخفیف خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین پرداخت کرایه حمل یا کمک هزینه کرایه حمل، انتقال دانش و فناوری و آموزش کشاورزان طرف قرارداد با همکاری مؤسسه ترویج و آموزش سازمان تات را از دیگر حمایت‌ها و مشوق‌های کشت قراردادی عنوان کرد.

وی در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه کشت قراردادی در آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی 1401-1402 بیش از 22 هزار هکتار گندم آبی در قالب حدود 5 هزار و 800 قرارداد که 33 درصد سطح کشت گندم آبی استان را شامل می‌شد، تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفت.

وی درباره جزئیات برنامه کشت قراردادی سال زراعی 1403-1402 گفت: در سال زراعی آینده حداقل 6 میلیون و 165 هزار هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدفگذاری شده که از این میزان 5.5 میلیون هکتار گندم، 400 هزار هکتار جو و 265 هزار هکتار دانه‌های روغنی در سطح کشور پیش‌بینی شده است.

فتحی توسعه کشاورزی قراردادی را یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: در سال زراعی 1403-1402 یک برنامه جامع کشاورزی قراردادی تهیه کرده‌ایم که براساس آن گندم در سطح 419 هزار و 590 هکتار، جو دیم 26 هزار هکتار و دانه‌های روغنی (کلزا، گلرنگ و کاملینا) در سطح 9 هزار و 300 هکتار در سطح استان آذربایجان شرقی هدفگذاری شده است.

وی اذعان داشت: کشت قراردادی در سال زراعی آینده با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام و نهادهای پشتیبان از جمله شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی، مجموعه اتاق اصناف ایران، بنیاد ملی گندمکاران و بانک کشاورزی به همراه مجریان غیردولتی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از ابلاغ برنامه کشت قراردادی سال 1403-1402 در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: کشت قراردادی با توجه به شرایط آب و هوایی از 15 شهریور امسال آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تأمین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.