شنبه 15 اردیبهشت 1403

انگلیس دو فرد را به بهانه جاسوسی برای چین متهم کرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
انگلیس دو فرد را به بهانه جاسوسی برای چین متهم کرد

اقتصادنیوز: دادستان انگلیس امروز (دوشنبه) 2 نفر را به بهانه افشای اسرار محرمانه این کشور به چین متهم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نام این افراد کریستوفر کش 29 ساله و کریستوفر بری 32 ساله عنوان شده که قرار است روز جمعه، به اتهام جاسوسی برای چین محاکمه شوند.

این 2 نفر، ماه مارس گذشته به ظن جاسوسی برای دولت پکن دستگیر شدند. گفته می‌شود کریستوفر کش که پیشتر به‌عنوان محقق در پارلمان انگلیس فعالیت می‌کرد، با چندین نماینده ارشد حزب حاکم محافظه‌کار که برخی از آنها به اطلاعات طبقه‌بندی شده یا بسیار حساس دسترسی داشتند، ارتباط داشته است. او همچنین با تام توگندات معاون امنیتی وزیر کشور انگلیس و الیشا کرنز رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام تماس داشته است.

تحقیقات درباره این پرونده از ماه مارس گذشته به دایره مبارزه با تروریسم پلیس انگلیس واگذار شد. دومینیک مورفی، فرمانده این واحد اظهار داشت: «این یک پرونده بسیار پیچیده در مورد اتهامات بسیار جدی بود.»

وی افزود: «ما در طول مراحل تحقیقات با دادستانی از نزدیک کار کردیم و در نتیجه این 2 مرد امروز متهم شدند.»

این مقام امنیتی انگلیس افزود: «ما می‌دانیم که افکار عمومی و رسانه ها به این پرونده علاقه‌مند هستند اما می‌خواهیم که از هرگونه اظهارنظر یا گمانه‌زنی بیشتر خودداری کنند تا روند عدالت کیفری مسیر خود را طی کند.»

خانم کرنز هم با تاکید بر اهمیت به خطر نیافتن کار مداوم مقام‌ها در مورد این پرونده، از اظهار نظر درباره جزئیات خودداری کرد و گفت: «از آنجایی که این موضوع اکنون در مرحله رسیدگی قضلیی قرار دارد، ضروری است که نه من و نه هیچ کس دیگری چیزی نگوییم که به یک محاکمه مرتبط با موضوع امنیت ملی لطمه بزند. من بیشتر از این اظهار نظر نمی کنم».

این تحول در حالی رخ می‌دهد که برخی از مقام‌های دست‌راستی و تندرو حزب حاکم محافظه‌کار خواستار شناسایی چین به عنوان یک کشور متخاصم در انگلیس هستند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید