چهارشنبه 18 مهر 1403

اولویت برگزاری مراسم شب قدر در فضای باز مساجد زنجان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اولویت برگزاری مراسم شب قدر در فضای باز مساجد زنجان است

زنجان - ایرنا - مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان گفت: مراسم معنوی شب‌های قدر در مساجد شهر زنجان نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود برگزار می‌شود که اولویت انجام آن در فضای باز مساجد با رعایت فاصله حداقل یک متر اعلام شده است.

جلیل نصیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فرا رسیدن شبهای معنوی قدر، اهمیت برگزاری دعا و نیایش در این شب‌ها و فرامین رهبری در ستاد ملی مبارزه با کرونا، مقرر شد که مراسم مذکور ضمن رعایت کامل و دقیق راهنمایی‌های بهداشتی و فاصله گذاری در مساجد و اماکن برگزار شود.

وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل‌های اعلام شده در صورت نبود فضای باز، مراسم می تواند در داخل شبستان مساجد با 25 درصد ظرفیت به حالت صف نماز و رعایت فاصله حداقل یک متر برگزار شود.

این مسؤول ادامه داد: رعایت تهویه مناسب در محل های بسته مانند شبستان الزامی بوده و علاوه بر آن از هرگونه پذیرایی و توزیع نذورات جدا خودداری شود.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی از سوی هیات امنای مساجد و بسیج محل مبنی بر عدم حضور بیماران خاص و افراد دارای بیماری زمینه ای با ریسک بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراسم باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان با اشاره به اینکه مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر 2 ساعت اعلام شده است، ادامه داد: از برگزاری مراسم در مساجدی که طبق راهنمای فاصله گذاری حداقل امکانات را ندارند جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل اعلامی، جلسات مداحان مشهور می تواند در فضاهای باز مانند ورزشگاه‌ها با محدودیت 25 درصد ظرفیت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود.

به گفته این مسؤول، حضور تمامی افراد در محل برگزاری مراسم باید با ماسک و دستکش باشد و علاوه بر آن، افراد شرکت کننده لازم است سجاده، مهر، قرآن و مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) خود را همراه داشته باشند.

نصیری با تاکید بر اینکه هیات امنا، روحانی مساجد و بسیج مسؤول، نظارت و حسن اجرای برنامه در مساجد هستند، افزود: بر این اساس مرکز امور مساجد هماهنگی لازم را با مساجد در جهت اجرای راهنمایی‌های بهداشتی و مفاد این نامه را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیز از طریق معاونت‌های بهداشتی دانشگاه نسبت به نظارت دقیق و تشدید بازرسی اقدام می کنند.

مدیرگروه بهداشت محیط استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته نیز کارشناسان بهداشت محیط در سه شب قدر نظارت های مستمر بر نحوه چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی مساجدواجد شرایط را خواهند داشت.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*