یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

اوکراین به غرب هشدار داد / بهای حمایت از اوکراین هر چه باشد، از پیروزی روسیه کمتر است

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
اوکراین به غرب هشدار داد / بهای حمایت از اوکراین هر چه باشد، از پیروزی روسیه کمتر است

وزیر خارجه اوکراین گفت: ما نباید هیچ ترسی نسبت به پوتین داشته باشیم، زیرا پوتین می تواند ترس ما را احساس کند و وقتی این را متوجه شود، تهاجمی‌تر می شود.

«دمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین ضمن ابراز خرسندی از تصویب بسته کمک‌های نظامی آمریکا به کشورش، نسبت به تهدیدات علیه امنیت جهانی و غرب هشدار داد.

دیمیتری کولبا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت: «آنچه که ما نیاز داریم این است که متحدانمان با اطمینان خاطر باور داشته باشند، پیروزی اوکراین قابل دستیابی است».

وزیر امور خارجه اوکراین در این مصاحبه از تصویب بسته کمک خارجی 95 میلیارد دلاری آمریکا که شامل 61 میلیارد دلار کمک به کی‌یف است ابراز خرسندی کرد. اما در عین حال نسبت به تهدیدات احتمالی امنیتی برای کشورهای غربی هشدار داد و خواستار افزایش همکاری های بین‌المللی برای تضمین پیروزی کی‌یف در جنگ مقابل مسکو شد.

کولبا در این گفت‌وگوی خبری افزود: ما نباید هیچ ترسی نسبت به [ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه] داشته باشیم، زیرا پوتین می تواند ترس ما را احساس کند و وقتی این را متوجه شود، تهاجمی‌تر می شود.

چند هفته پیش و قبل از تصویب بسته 95 میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا، ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود که در صورت نرسیدن کمک های خارجی، فاجعه رخ می دهد. برخی مقامات کنگره آمریکا نیز با اشاره به تاخیر در تصویب این بسته هشدار داده بودند که اوکراین ممکن است در طول سال جاری میلادی جنگ را به روسیه واگذار کند.

یک ژنرال ارشد آمریکایی نیز به تازگی خاطرنشان کرده بود که ارتش روسیه اکنون 15 درصد بزرگتر از پیش از آغاز جنگ است. کارشناسان از همین رو نسبت به حمله تابستانی روسیه هشدار داده و اعلام کرده اند که چنین تهاجمی ممکن است خسارات بیشتری را برای اوکراین به همراه داشته باشد.

کولبا نیز در همین زمینه به سی‌ان‌ان گفت: موضوع ساده است؛ دلیل اتحاد همه کشورها حول هدف پیروزی اوکراین، این است که آنها این پیروزی را مهم می‌دانند و امنیت و رفاه برایشان مهم است. بهای حمایت از اوکراین امروز هر چه باشد، از پیروزی روسیه در برابر اوکراین کمتر است.

برخی چهره‌های برجسته جمهوری‌خواهان آمریکا از جمله سناتور لیندسی گراهام به عنوان یکی از حامیان تداوم کمک‌ها به اوکراین نیز هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس گفت: «اگر می‌خواهید سربازان آمریکایی از جنگ با روسیه دور بمانند، به اوکراین کمک کنید. زیرا اگر آنها [روسیه] به سمت کشورهای ناتو بروند، ما درگیر جنگ می شویم».

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته گذشته پس از ماه ها تاخیر بسته 95 میلیارد دلاری کمک های خارجی شامل کمک 61 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد. بلافاصله پس از تصویب این بسته جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ضمن قدردانی، از اعلام آماده سازی برای ارائه تسلیحات به کی‌یف خبر داد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.