پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اگر سیگار می‌کشید و در معرض کرونا هستید، این مطلب را بخوانید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
اگر سیگار می‌کشید و در معرض کرونا هستید، این مطلب را بخوانید

عواملی مانند مشکلات ریوی قبلی، تضعیف سیستم ایمنی و کاهش ظرفیت ریه در افرادی که سیگار می‌کشند، می‌تواند آنها را در معرض خطر ابتلا به کووید قرار دهد. به گفته سازمان جهانی بهداشت احتمالاً افرادی که سیگار می‌کشند به دلیل تماس مکرر دست با لب‌ها، دهان و صورت و احتمال آلودگی سطح سیگار به ویروس، در معرض خطر بیشتری قرار خواهند داشت.

به گزارش خبرآنلاین، عواقب بالینی عفونت کووید -19 تا حدودی به سن و شرایط جسمانی و پزشکی افراد بستگی دارد؛ اگرچه استفاده از مشتقات تنباکو باعث کاهش عملکرد قلبی، تنفسی و در عین حال افزایش حساسیت به عفونت‌های میکروبی می‌شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات تنباکویی، با آسیب قلبی و تنفسی همراه است که با اختلال در تنظیم خودکار و کاهش ظرفیت ریه، خود را نشان می‌دهد. با گذشت زمان، این تغییرات، تجمع یافته و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، آمفیزم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

در مقایسه با افراد غیر سیگاری، افراد سیگاری در برابر عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر هستند. با این وجود، اینکه آیا سیگار کشیدن به طور مستقیم عواقب نامطلوب عفونت کووید را تشدید می‌کند یا نه، مشخص نیست.

افراد سیگاری، اغلب دارای مشکلات ریوی هستند؛ این مشکلات ممکن است آنها را در معرض ابتلا به سطح شدید بیماری کووید -19 قرار دهد، چرا که این ویروس، ریه‌ها را هدف حمله قرار می‌دهد.

حال اگر ریه‌های شما از قبل آسیب‌دیده باشند، ممکن است نتواند اکسیژن کافی فراهم کنند و یا قادر نباشند به طور مفید از اکسیژن دریافتی استفاده کنند.

افراد سیگاری احتمال بیشتری برای ابتلا به شرایط وخیمِ ریه، مثل پنومونی دارند؛ پنومونی یکی از عفونت‌های رایج ریه است که در اثر باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می‌شود. این افراد همچنین بیشتر در معرض خطر سندروم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) هستند؛ طی این بیماری، در کیسه‌های هواییِ موجود در ریه‌ها، مایع جمع می‌شود و ریه‌ها نمی‌توانند با هوای کافی پر شوند که در این صورت اکسیژن کمتری به گردش خون و اعضای بدن می‌رسد و همین مسئله منجر به آسیب به اعضای بدن یا حتی مرگ می‌شود.

تحقیقی در چین، بین افرادی که کووید 19 داشتند و با پنومونی بستری شده بودند، صورت گرفت و نتایج نشان داد که احتمال وخیم‌تر شدن بیماری در افرادی که سابقه‌ی کشیدن سیگار داشتند، 14 برابر بیشتر می‌شود.

افرادی که سیگار می‌کشند احتمال بیشتری دارد که در معرض بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و بیماری قلبی و عروق خونی باشند که همین موضوع، خطر عوارض جدی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

داده‌های اولیه از بیماران کووید -19 در چین، سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر برای پیشرفت بیماری شناسایی کردند. متعاقباً، برخی از مطالعات تأیید کردند که مصرف محصولات متشکل از تنباکو یکی از عوامل مستقل افزایش نرخ مرگ‌ومیر است.

منابع: webmd، plos / مترجم: الهه جعفرزاده

4747

کد خبر 1654999
اگر سیگار می‌کشید و در معرض کرونا هستید، این مطلب را بخوانید 2