یک‌شنبه 27 خرداد 1403

ایجاد ایران پیشرفته با حضور مردم موردتأکید امامین اتقلاب است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ایجاد ایران پیشرفته با حضور مردم موردتأکید امامین اتقلاب است

رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان گفت: رئیس‌جهمور شهید ما این سؤال مهم پیش روی خود داشت که ایران پیشرفته و قوی را چطور باید ایجاد کنیم و آینده کشور را بسازیم؟ در پرداختن به این سؤال، او تنها به میدان نیامد بلکه مردم را هم در این امر وارد کرد.

- اخبار فرهنگی -

عاطفه سعیدی‌نژاد، رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان و مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور عزیز ایران و همراهانشان گفت: تاریخ جهان پادشاه، حاکم و رئیس جمهور به خود کم ندیده است. در همین ایران ما پادشاهانی زیادی داشتیم که خوب‌ترین‌هایشان کشورگشا و خون‌ریز بودند و بدترین‌هایشان عیاش و خوش‌گذران.

او با اشاره به اختلال حواس رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: همین حالا هم اگر به رؤسای جمهور کشوری که خود را قدرتمندترین کشور دنیا معرفی می‌کند نگاه کنید، می‌بینید رئیس‌جمهور فعلی‌اش به اختلال حواس مبتلاست و گاف‌های متعدد می‌دهد و رئیس‌جمهور سابقش هم رسماً کازینودار و عیاش بوده است. اما رئیس جمهور عزیز شهید ما مجتهد و عالم وارسته‌ای بود.

سعیدی نژاد با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی اهل تهذیب نفس و مراعات رفتار و کردار بود، خاطرنشان کرد: همسر ایشان هم شخصیت علمی وارسته‌ای است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که رجل سیاسی ما از میان چنین طیف‌هایی انتخاب می‌شوند و چنین انسان‌هایی جای رشد و ظهور و بروز در جامعه و جریان‌های سیاسی دارند.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به اینکه مهم‌ترین برکت و ثمره انقلاب اسلامی شکوفایی انسانی بود، گفت: رئیس‌جمهور شهید و همراهانشان آدم‌های استثنایی نبودند و ما در جریان انقلاب اسلامی از این دست آدم‌ها کم نداشتیم؛ اما متأسفانه ما در محاصره بوق‌های تبلیغاتی چون تبیین‌گری نداریم، دچار خطای محاسباتی می‌شویم و ظرفیت‌هایمان را خوب نمی‌بینیم. این مسئله یکی از گره‌های اصلی هر حرکت رو به جلویی در کشور است.

‌تلاش آیت‌الله رئیسی به دلیل تقوا و رابطه قلبی با خدا بود

او ادامه داد: یک رویکرد جدی در مدیریت کشور این است که مردم به میدان بیایند و عده‌ای متخصص، اهل نظر، اهل تشخیص را انتخاب کنند و کار را به آن‌ها بسپارند.

رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان اظهار داشت: مسیری که شهید عزیز ما آقای دکتر رئیسی پیش روی ملت ما گذاشت، رویکرد متفاوتی بود. رئیس‌جمهور شهید ما این سؤال مهم پیش روی خود داشت که ایران پیشرفته، ایران قوی را چطور باید ایجاد کنیم و آینده کشور را چطور باید بسازیم؟

او تصریح کرد: در پرداختن به این سؤال او تنها به میدان نیامد، بلکه مردم را هم در این امر دخیل کرد. دستیار مردمی برای خودش تعریف کرد، شبکه دستیاران مردمی قوی در استان‌ها شکل داد و جبهه مردمی در موضوعات مختلف ایجاد شد. جلسات متعدد با مردم ناظر به همین اهتمام ایشان برای مشارکت دادن مردم در حل مسائل کشور بود.

سعیدی نژاد با اعتقاد به اینکه نگاه انقلاب اسلامی چنین نگاهی است، اظهار داشت: اصل 43 قانون اساسی که متأسفانه خیلی روی آن مانور داده نمی‌شود به همین مسئله اشاره دارد. در این اصل گفته شده جمهوری اسلامی باید کمک کند وضعیت اقتصاد و معیشت مردم باید به گونه‌ای باشد که امکان رشد و اعتلای معنوی سیاسی و حضور در رهبری و حل مسائل مختلف کشور برای عموم مردم فراهم شود.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات با بیان اینکه این مطلب مهمی است که مکتب امامین انقلاب هم به آن تأکید شده است، گفت: در این نگاه، مردم رهبر و همه کاره هستند‌. صرفاً این نیست که ما یک دولت خدوم داشته باشیم که برای مردم کار کند بلکه دولت باید برای مردم و با مردم کار کند.

سعیدی‌نژاد در جواب به این پرسش که نقش مردم در نهضت‌های مختلفی که شکل گرفته چیست، گفت: نهضت‌های مختلف خود را در حل مسائل مختلف تعریف می‌کنند. مثلاً نهضت سوادآموزی یک جریان گسترده مردمی برای حل مسئله باسواد کردن جامعه و رفع بی‌سوادی در کل کشور بود.

رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان خاطرنشان کرد: رویکرد ما در نهضت پیشرفت بانوان این است که مسئله اول ما باید پیشرفت کشور باشد. به نظر ما یکی از سؤال‌های اساسی که باید به آن پرداخته شود این است که آینده کشور را چطور بسازیم؟ خیلی وقت‌ها جریان‌های سیاسی خودشان را اصلاً در معرض این سؤال قرار نمی‌دهند اما آن مطلبی که می‌تواند نشان دهد مرد میدان کیست و چه کسی می‌تواند ظرفیت مردم را برای ایجاد اتفاقات بزرگ بسیج کند، دقیقاً پاسخ به این سؤال است.

او یکی از مشکلات بزرگ جامعه را رویکرد مسئله محور خواند و اظهار داشت: رویکرد مسئله‌محور، رویکرد آسیب‌محور است یعنی صرفاً خرده مسائلی که وجود دارد را شناسایی می‌کند، وقتی سطح نگاه ما به مسائل جزئی پیرامونی باشد از این‌ها به سادگی نمی‌توانیم خارج شویم. نکته مهم این است که در نگاه آینده‌پژوهی شما فرصت دیدن ظرفیت‌ها را پیدا می‌کنید.

سعیدی‌نژاد آشنایی سطح وسیعی از جامعه با مسائل اصلی را یکی از عوامل قرار گرفتن جامعه در مسیر اصلی خود دانست و اظهار داشت: نقش زنان در این زمینه بسیار پررنگ است. بانوان اهل دقت نظرند و فرصت خوبی برای رسیدگی به جزئیات و تأمل در این مسائل در اختیارشان است و قدرت خوبی برای اقناع محیط پیرامونشان از همسر و فرزندان تا فامیل و محیط در دست دارند. یعنی کافی است زنان جامعه نسبت به مسئله‌ای بیدار و آگاه شوند، آن وقت می‌شوند امید داشت که بقیه جامعه هم نسبت به این مسائل آگاهی پیدا کنند.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به اینکه یکی از عناصر جامعه پیشرفته خانواده پایدار و متعالی است، گفت: عنصر اصلی و مقوم خانواده، زنان هستند. یکی از واقعیت‌هایی که جامعه باید روی آن سرمایه‌گذاری کند، مادری است. مادری کردن یک اتفاق ساده نیست. مادری کار سخت، پیچیده و ذوابعادی است که در مرتبه اول سرمایه و موهبتی برای خود زن ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه مادری کردن به زن قدرت تشخیص، مدیریت و قدرت تنظیم ارتباطات پیرامونی را می‌دهد، تصریح کرد: ما باید مادری کردن رسیدگی کنیم. مادری یک همسرداری و تربیت فرزندان حداقلی نیست. ما باید در ادبیات امروز جامعه مادر متکامل را مادری تعریف کنیم که می‌تواند فرزندش را آگاه نسبت به مسائل جامعه و اثرگذار در فضای آن تربیت کند.

سعیدی‌نژاد در پایان با مقایسه مفهوم توسعه غربی و پیشرفت گفت: وقتی ما صحبت از پیشرفت می‌کنیم در واقع از یک الگوی جدید زیستن صحبت می‌کنیم. ما در بحث پیشرفت رویکرد کاملاً متفاوتی را در سطوح مختلف زندگی و زیستن ارائه می‌دهیم. یکی از این سطوح مربوط به زنان است و اینکه الگوی زندگی زنان در این رویکرد با مدل الگوی سنتی که در آن زن صرفاً خودش را در خانه و رفع نیازهای خانواده می‌بیند و با الگوی زن غربی که با کار در فضای بیرون از خانه خودش را صاحب هویت می‌بیند، متفاوت است. الگوی جدید که به‌عنوان الگوی سوم تعریف می‌شود یک الگوی نه شرقی، نه غربی است.