پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ایران برای عربستان راه‌سازی می‌کرد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ایران برای عربستان راه‌سازی می‌کرد

شاید کارشناس‌هایی را بعدا فرستادند؛ چون دیگر بعد از اینکه این قضیه روشن شد، این کارشناس‌ها خودشان می‌توانستند بیایند با وزارتخانه‌های مختلف با تایید دولت تماس بگیرند و کارشان را انجام بدهند. دیگر کسی کارشان نداشت؛ به من هم خبر می‌دانند، ولی ما کاری به کار آنها نداشتیم‌. خودشان کارشان را انجام می‌دادند.

بعد در مورد مقاطعه‌کاری و کارهای ساختمانی هم من با سازمان برنامه صحبت کردم و بعد هم اینها که آمدند، معرفی‌شان کردیم به یک مشاور حقوقی که شرکتشان را در ایران ثبت کنند و طبق مقررات بروند با سازمان برنامه کار کنند؛ کار هم کردند. درست خاطرم نیست چه جاهایی بود، ولی در چند نقطه یک مقدار راه ساختند. راه‌سازی‌شان خوب بود یعنی مثل کاری که بقیه خارجی‌ها در ایران می‌کردند. آن موقع هنوز در ایران که به آن صورت بلد باشند راه‌سازی کنند، نبودند و تازه راه‌سازی شروع شده بود؛ البته بعد خود ایرانی‌ها دیگر به اندازه کافی قوی شده بودند و نه فقط تمام کارهای راه را خودشان انجام می‌دادند، بلکه شرکت‌های ساختمانی ایرانی شروع کردند به رفتن به کشورهای همسایه برای ساختن راه مثلا در عربستان سعودی. مقدار زیادی کار راه‌سازی‌شان را شرکت‌های مقاطعه‌کاری ایرانی انجام می‌دادند، ولی آن اول هنوز این خارجی‌ها بودند که نشان می‌دادند راه‌سازی درست باید چطور باشد، در واقع آنها این کار را کردند.

ثبت یک شرکت ساختمان‌سازی در ایران، آن هم در شرایطی که ایران به صورت دوفکتو اسرائیل را به رسمیت شناخته بود، بیش از حد پر سروصدا نبود؟

نه، اهمیت نمی‌دادند.

خب اگر اهمیت نمی‌دادند؛ چرا وقتی هیات می‌آمد ایران، این قدر حساسیت بود که دیده نشوند؟

آن برای این بود که دولت نباید خودش را در ارتباط با این مساله خیلی عریان نشان می‌داد، ولی به هر حال شرکت اسرائیلی کار می‌کرد در ایران. می‌گفتیم که خب ما اینها را دوفکتو شناختیم چه اشکالی دارد؟ از نظر بقیه هم مشکلی نبود.

--> اخبار مرتبط