سه‌شنبه 17 مهر 1403

ایران در بین معدود تولیدکنندگان «زنجیر شنی»

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ایران در بین معدود تولیدکنندگان «زنجیر شنی»

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، محصول دانش‌بنیان زنجیرهای شنی ویژه ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی که برای نخستین‌بار در کشور بومی‌سازی شده است، با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس 2023) رونمایی شد.

یکی از اجزای اصلی زیر و بندی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، «زنجیرهای شنی» مخصوص بولدوزها و بیل‌های مکانیکی است. این زنجیرها به دلیل قرار گرفتن روی سطوح مختلف از جمله سطوح شنی، خاکی یا سنگلاخی و بر اثر وزن زیادی که تحمل می‌کنند، دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض و بازبینی دوره‌ای دارند.

این محصول از فولاد آلیاژی ساخته شده و بحث اصلی درخصوص طراحی و ساخت این قطعه، بحث عملیات حرارتی و میزان سختی مورد نیاز برای ساخت آن است.

دانش فنی تولید زنجیرهای شنی در اختیار کشورهای محدودی از جمله ایتالیا، کره جنوبی و چین است؛ اما به همت پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان صنایع آهنگری فلزکوب (صافکو) دانش فنی تولید این قطعه در کشور، بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.

با این دستاورد، ایران در جمع معدود تولیدکنندگان زنجیرهای شنی قرار گرفت و گام مهمی در شکسته شدن انحصار و رفع مشکلات واردات این محصول برداشته شد.

این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت تولید سالیانه 4 هزار رشته زنجیر شنی را دارد. با سرمایه گذاری مناسب در حوزه تولید زنجیرهای شنی و قطعات زیر و بند، علاوه بر تامین کامل نیاز بازار و فراهم شدن زمینه صادرات، از خروج سالیانه تا 30 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

محمدهادی مجلسی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در خصوص تولید این محصول گفت: حدود 50 درصد هزینه ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی با توجه به نحوه کارکرد و عملکرد آنها، مربوط به قطعات زیر و بند است.

وی خاطرنشان کرد: جهت تولید قطعات زیر و بند در داخل کشور تولیدکننده عمده‌ای وجود نداشته و اکثرا این قطعات از کشورهایی مانند کره جنوبی، ایتالیا و چین که دانش فنی تولید این محصول را در اختیار دارند، وارد می‌شوند که ارزبری بسیار بالایی هم دارند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: برندهای معروفی مانند کوماتسو (KOMATSU) و کاترپیلار (CATERPILLAR) این قطعات را برای ماشین‌آلات خود می‌سازند و چند شرکت بزرگ دیگر از جمله ITR، ITM، DCF تولیدکننده تخصصی قطعات زیر و بندی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی هستند.

مجلسی با اشاره به موفقیت پژوهشگران این شرکت در بومی‌سازی تولید زنجیرهای شنی تصریح کرد: با تلاش متخصصین و کارکنان این شرکت با تکیه بر روش مهندسی معکوس و بهره‌مندی از تجهیزات موجود، به دانش فنی ساخت این محصول دست یافته و برای نخستین‌بار به تولید این محصول در کشور نائل شده‌ایم. بعد از تولید نمونه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی، قطعه عملکردی نیز با موفقیت تولید و مورد آزمایش قرار گرفت و اکنون، وارد فاز تولید انبوه این محصول شده‌ایم. در کنار تولید انبوه زنجیرهای شنی، طراحی و ساخت سایر قطعات زیر و بند ماشین‌آلات راهسازی و معدنی را نیز در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: زنجیرهای شنی در ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبیعتا، مخاطب اصلی محصول تولیدی ما، کلیه صنایع معدنی و راه‌سازی هستند که دامنه بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: با توجه به بازار بسیار وسیع این حوزه، تنها خلأ موجود، جذب سرمایه‌گذاری متناسب با نیاز بازار است که زمینه تولید با تیراژ بالا، ارتقای کیفیت و قیمت پایین‌تر نسبت به رقبای خارجی را ممکن می‌سازد. از طریق یک سرمایه‌گذاری وسیع می‌توانیم در یک بازه 5 ساله علاوه بر تأمین کامل نیاز کشور و جلوگیری از واردات این محصول، زمینه صادرات و ارزآوری به کشور را نیز فراهم کنیم.

مجلسی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 60 نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. اگر این پروژه به صورت کامل و با حداکثر ظرفیت اجرایی شود، با توجه به اینکه تنها تولیدکننده زنجیرهای شنی در کشور هستیم، زمینه اشتغال 400 نفر فراهم خواهد شد.

وی تأکید کرد: در صورت تحقق جذب سرمایه‌گذاری مزبور، می‌توانیم محصولات مورد نظر را با قیمتی رقابتی نسبت به محصولات چینی به بازار عرضه کنیم و بالطبع زمینه صادراتی بسیار خوبی محقق خواهد شد.

شایان ذکر است که پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس 2023) از 12 تا 14 مهرماه 1402 در شبستان مصلی امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید صندوق نوآوری و شکوفایی فولاد آلیاژی زنجیر شنی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است