دوشنبه 9 مهر 1403

ایران در میان کشور‌های بالاتر از میانگین ایستاد / جهش 6 رتبه‌ای ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ایران در میان کشور‌های بالاتر از میانگین ایستاد / جهش 6 رتبه‌ای ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT Development Index) از سه گروه کلی یعنی «دسترسی، کاربرد و مهارت‌های» حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکیل شده و 14 شاخص بررسی شده در 190 کشور را ارزیابی می‌کند که شامل مواردی نظیر پهنای باند بین‌المللی، خانوار‌های دارای رایانه، خانوار‌های دارای اینترنت، تعداد کاربران اینترنت، نسل‌های دسترسی به اینترنت ثابت...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT Development Index) از سه گروه کلی یعنی «دسترسی، کاربرد و مهارت‌های» حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکیل شده و 14 شاخص بررسی شده در 190 کشور را ارزیابی می‌کند که شامل مواردی نظیر پهنای باند بین‌المللی، خانوار‌های دارای رایانه، خانوار‌های دارای اینترنت، تعداد کاربران اینترنت، نسل‌های دسترسی به اینترنت ثابت و سیار و... است.

پس از این وقفه 6 ساله که به دلیل مسایل مربوط به کیفیت و در دسترس بودن داده‌ها انجام شده بود، اکنون، اما نتایج جدید رده‌بندی کشور‌ها در شاخص IDI نشان می‌دهد که کشور‌های دنیا پیشرفت قابل‌توجهی به سوی اتصال جهانی و معنادار داشته‌اند، به طوری که نیمی از کشور‌ها تقریباً از 80 امتیاز (میانگین 78.7) عبور کرده‌اند که در این خصوص ایران با 6 پله صعود و با عبور از مرز 81 امتیاز در زمره کشور‌های بالاتر از رتبه‌های میانگین قرار گرفته است.

به این ترتیب و بر اساس گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل، جایگاه ایران از رتبه 81 به 75 ارتقا پیدا کرد.

همچنین در بررسی‌های تخصصی امسال ITU از نظر میزان امتیاز در شاخص IDI یا همان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز امتیاز ایران با افزایش 47 درصدی از عدد 55 به 81 رسیده است.

علاوه بر آن مقادیر زیرشاخص‌های ضریب نفوذ مشترکین پهن‌باند همراه، درصد استفاده از اینترنت و درصد خانوار‌های دارای دسترسی به اینترنت در سال 2023 نیز به ترتیب از رشد 15، 9 و 6 درصدی برخوردار شدند.

برای درک بهتر از میزان پیشرفت ایران در شاخص IDI باید مروری بر وضعیت کلی دیگر کشور‌ها در این گزارش و شاخص مذکور داشت. نتایج گزارش منتهی به سال 2023 که از سوی مرجع جهانی ITU منتشر شده نشان می‌دهد کمترین امتیاز به دست آمده 20.0 و بالاترین آن 98.2 است.

بر این اساس 33 کشور دارای امتیاز IDI بین 90 تا 100 هستند. 47 کشور دیگر دارای امتیاز بین 80 تا 90 هستند که ایران نیز در زمره این کشور‌ها قرار دارد و نیمی از کشور‌ها در محدوده 60 تا 70 امتیازی پراکنده شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها دارای امتیاز پایین‌تر هستند؛ و در نهایت نکته قابل توجه دیگر آنکه نظر به اجرای طرح‌های متنوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه پروژه عظیم فیبرنوری و عبور از پوشش 7 میلیونی و گذار از ایجاد 1000 سایت نسل پیشرفته 5 موبایل تا پایان سال قبل و با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام شهرداری‌ها به صدور 15روزه مجوز حفاری فیبرنوری که به تشدید سرعت پیشرفت این طرح در سال جاری منجر خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود جایگاه ایران در رده‌بندی شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های آتی با بهبود‌های مستمر تداوم داشته باشد.