سه‌شنبه 10 مهر 1403

ایران زیرساخت تبدیل به قطب غلات منطقه را دارد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ایران زیرساخت تبدیل به قطب غلات منطقه را دارد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس گفت: با توجه به پرهمسایه بودن ایران و زیر ساخت‌های 30 میلیون تنی صنعت آردسازی و ذخیره سازی 17 میلیون تنی سیلوهای خود توان تبدیل شدن به قطب غلات منطقه را دارد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم شریف نظام مافی در کنفرانس بین المللی ایران گرین (درحوزه غلات، نهاده هاب دامی و دانه های روغنی) اظهار داشت: ایران کشور چهار فصلی است که سالیانه 120 میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از محصولات زراعی و باغی در آن تولید می‌شود.

وی افزود: ظرفیت های بی نظیری در کشور به خصوص در بخش صنایع تبدیلی برای گندم و آرد و مشتقات مربوط به آن وجود دارد تا جایی که ظرفیت صنعت آرد سازی کشور 30 میلیون تن است.

خرج 5میلیارد دلار نفتی برای دانه روغنی / چرا خودکفا نشدیم؟

وی تصریح کرد: کشور 22 میلیون تن ظرفیت سیلو برای ذخیره سازی دارد که 17 میلیون تن آن توسط بخش خصوصی راهبری خواهد شد.

نظام مافی گفت: کشور ما ظرفیت افزایش توسعه صادرات به کشورهای هدف را دارد، بنابراین بهتر است به افزایش سرمایه گذاری در این بخش بیشتر فکر کنیم.

کشت غلات در 10 میلیون هکتار از اراضی کشور

کاوه زرگران رئیس انجمن تامین کنندگان غلات ایران با بیان اینکه کشور دارای 7.5 میلیون هکتار اراضی گندم و حدود 10 میلیون هکتار اراضی کشت غلات است، گفت: از این میزان 7.5 میلیون هکتار از اراضی به روش آبیاری و مابقی به روش دیم کشت می شوند.

وی با بیان اینکه میزان نیاز کل خاورمیانه به گندم 63 میلیون تن است، افزود: ایران و مصر بزرگترین مصرف‌کننده آن هستند.

زرگران اظهار داشت: براساس پیش بینی ها تا سال 2030 کفه ترازو به سمت دریای سیاه، روسیه و قزاقستان است و این مناطق به مصرف کننده عمده گندم دنیا تبدیل خواهند شد ضمن اینکه جنوب شرق آسیا و آفریقا و خاورمیانه به دلیل افزایش جمعیت و رشد اقتصادی به قطب های مصرف دنیا تبدیل خواهند شد.

بنابراین گزارش چهارمین دوره کنفرانس بین المللی ایران گرین به عنوان رویدادی استثنایی در حوزه غلات, نهاده های دامی و دانه های روغنی کشور امروز 10 مهر 1403 در مرکز همایش های بین المللی هتل بزرگ ارم آغاز به کار کرد.

ایران حلقه واسط روس‌ها در بازار غلات

بنابراین گزارش در این کنفرانس علاوه بر مسئولان ایرانی، سفیر قزاقستان، مسئولان اتاق هند، تعدادی از بازرگانان روسیه، قزاقستان و برزیل، جمعی از تامین کنندگان تکنولوژی های انتقال و ذخیره غلات اروپا حضور یافتند.

این رویداد تا فردا در موضوعات مدیریت ریسک در زنجیره واردات غلات، دانه های روغنی، خوراک دام، تجارت ایران و روسیه، فرآورده های غلات، پنل بنادر و لجستیک غلات، پنل قوانین حقوقی تجارت غلات، پنل دانه های روغنی و پنل صنعت خوراک دام و طیور دایر خواهد بود که طی آن آخرین دستاوردهای علمی و مباحث و چالش های روز در حوزه غلات و واردات انواع غلات و نهاده به کشور ادامه خواهد داشت.

بنابراین اعلام ستاد برگزاری تجار روس استقبال خوبی از این رویداد داشتند چرا که بعد از تحریم روسیه توسط برخی کشورها، ایران به عنوان یک حلقه واسط و یک بازار جذاب توسط فروشندگان غلات روسیه مورد توجه قرار گرفته است.