پنج‌شنبه 12 مهر 1403

این مواد غذایی را همراه این مکمل‌ها در پاییز بخورید

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
این مواد غذایی را همراه این مکمل‌ها در پاییز بخورید

با فرا رسیدن فصل‌های پاییز و زمستان، بدن در معرض سرما و انواع ویروس‌ها و عفونت‌های مختلف قرار می‌گیرد که برای مقابله با بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، داشتن سیستم ایمنی قوی اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت سیستم ایمنی، تغذیه مناسب است، مصرف غذا‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند به تقویت بدن کمک می‌کند.

پزشک متخصص تغذیه در استان کردستان درباره این مهم گفت: با شروع فصل پاییز باید به فکر تقویت سیستم ایمنی خود باشید، زیرا سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بعضی از سوشه‌های کرونا ممکن است در این فصل سلامتی شما را با چالش مواجه کنند.

نازیلا درویشی اظهار کرد: برای تقویت سیستم ایمنی از هر پنج گروه ماده غذایی یعنی در کنار نان و غلات، پروتئین، شیر و لبنیات، میوهها، سبزیجات و مصرف آب کافی باید استفاده شود.

وی عنوان کرد: در فصل‌های سرد که ممکن است بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیاز داشته باشد، مصرف مکمل‌ها می‌تواند مفید باشد، اما اگر بتوانیم تمام موارد مورد نیاز بدن و ویتامین‌ها را از طریق رژیم غذایی کسب کنیم، دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌ها نیست.

طبق گفته این پزشک متخصص تغذیه، افرادی که دچار سوءتغذیه یا کمبود ویتامین هستند، می‌توانند در کنار رژیم غذایی از یکسری مکمل‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که به وفور از قرص جوشان استفاده می‌کنند، آگاه باشند که مصرف مداوم ویتامین بخصوص ویتامین C بصورت قرص جوشان در طولانی مدت اگر مایعات کافی همراه آن مصرف نشود، می‌تواند باعث ایجاد سنگ‌های کلسیمی و اگزالاتی در کلیه شوند.

درویشی ادامه داد: یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های فصلی، مصرف میوه‌های تازه و پرخاصیت پاییزی است، میوه‌های پاییزی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت و از شما در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها محافظت کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از میوه‌های پاییزی همچون پرتقال، کیوی، نارنگی و... در روز به اندازه 2 واحد می‌تواند نیاز بدن به ویتامین C را مرتفع کند.

درویشی خاطرنشان کرد: برای تقویت سیستم ایمنی خود به ویژه در فصل پاییز از مصرف شیر و لبنیات به ویژه پنیر، گروه گوشت‌ها و تخم مرغ، مصرف میوه‌ها و مرکبات و مصرف آب به مقدار کافی و مورد نیاز هرگز غافل نشوید.

این پزشک متخصص تغذیه در سنندج افزود: همچنین نوشیدن آب کافی، به خصوص در هوای خشک و سرد، به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند و نباید از مصرف آب روزانه غافل شد.

درویشی در خصوص مقدار آب موردنیاز بدن در گروه‌های سنی عنوان کرد: مقدار نیاز و مصرف روزانه آب در گروه‌های سنی و براساس وزن متفاوت است، اما بهطور معمول در کودکان حدود 2 الی 4 لیوان و در بزرگسالان حدود 6 الی 10 لیوان است.

از دست ندهید

6 زنگ خطر درباره سلامت روان فرزندتان

6 ویتامین لازم و ضروی برای سلامت چشم

طرز تهیه پیتزا کالزونه؛ پیتزای ایتالیایی خوشمزه و متفاوت

طرز تهیه نان کدو حلوایی؛ نان نرم و خوشمزه