چهارشنبه 4 مهر 1403

ایکسِ ایلان ماسک به خواسته‌های برزیل تن داد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ایکسِ ایلان ماسک به خواسته‌های برزیل تن داد

شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) که متعلق به میلیاردر معروف آمریکایی، ایلان ماسک است، پس از چندین هفته مقاومت دربرابر دستورات دادگاه عالی برزیل، اعلام کرد که در تلاش است تا خواسته‌های این کشور را برآورده کند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) که متعلق به میلیاردر معروف آمریکایی، ایلان ماسک است، پس از چندین هفته مقاومت دربرابر دستورات دادگاه عالی برزیل، اعلام کرد که در تلاش است تا خواسته‌های این کشور را برآورده کند.

ایکس امیدوار است که با این کار، ممنوعیت سراسری که توسط بالاترین قاضی این کشور ماه گذشته صادر شده بود، لغو شود.

در طول تقریباً سه هفته گذشته، ایکس برای کاربران برزیلی خارج از دسترس بوده و استفاده از VPN برای دسترسی به این شبکه با جریمه‌ای به ارزش تقریباً 9000 دلار همراه بوده است.

ایلان ماسک دولت برزیل را تهدید به توقیف اموال کرد

این اتفاق پس از آن رخ داد که قاضی آلکساندر دی موراس، این پلتفرم را به دلیل ناتوانی در سانسور حساب‌هایی که "اطلاعات نادرست را پخش می‌کنند" ممنوع کرد.

ایلان ماسک، مالک این پلتفرم، تاکنون از عقب‌نشینی خودداری کرده بود و این دستورات را به عنوان تلاشی برای سانسور صداها در پلتفرم خود توصیف کرده و قاضی را "یک دیکتاتور شرور که خود را به عنوان یک قاضی جا زده است" نامید.

با این حال، روز جمعه، نمایندگان حقوقی ایکس اعلام کردند که این پلتفرم اقداماتی را برای رعایت الزامات دادگاه برزیل انجام داده است تا به حل این بن‌بست کمک کند و ممنوعیت این شبکه اجتماعی را لغو کند.

این اقدامات شامل پرداخت جریمه‌های بدهی ایکس، مسدود کردن حساب‌هایی که دی موراس قبلاً آن‌ها را به عنوان مروج اطلاعات نادرست و تضعیف دموکراسی برزیل متهم کرده بود، و تعیین یک نماینده قانونی در این کشور است.

طبق قوانین برزیل، شرکت‌های خارجی موظف هستند نماینده‌ای داشته باشند که تمام مسئولیت‌های قانونی شرکت را در این کشور بر عهده بگیرد.

ایکس تا اواسط اوت چنین نماینده‌ای داشت، اما سپس تصمیم گرفت دفاتر خود را ببندد و تمام کارکنان خود را در این کشور اخراج کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ماسک ادعا کرد که دی موراس تهدید کرده است که در صورت عدم رعایت دستورات دادگاه، نماینده قانونی شرکت را دستگیر خواهد کرد.

روز شنبه، دادگاه عالی برزیل اقدامات ایکس را تأیید کرد و به این شرکت پنج روز فرصت داد تا تمام مدارک لازم برای تأیید نماینده قانونی جدید خود را ارائه دهد.

همچنین، این دادگاه دستورات خود را برای مسدود کردن حساب‌هایی که قبلاً توسط یک تحقیق در مورد گفتار نفرت‌آمیز و اطلاعات نادرست شناسایی شده بودند، تکرار کرد و جریمه‌هایی به ارزش بیش از 3 میلیون دلار تعیین کرد. مشخص نیست کدام حساب‌ها هدف قرار گرفته‌اند، زیرا این تحقیق محرمانه است.

اختلاف بین ماسک و مقامات برزیلی در ماه آوریل آغاز شد، زمانی که دی موراس به ایکس دستور داد که حساب‌های چندین نفر از حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور سابق را حذف کند. ماسک از این کار خودداری کرد و گفت که این امر قوانین برزیل را نقض خواهد کرد.