پنج‌شنبه 12 مهر 1403

بارش رگباری در خراسان جنوبی سیل جاری کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بارش رگباری در خراسان جنوبی سیل جاری کرد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی و ماهیت رگباری بارش‌های فصلی در برخی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی از شب گذشته شاهد وقوع سیل هستیم و این وضعیت تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون در شهرستان‌های قاینات، فردوس، بشرویه و منطقه دیهوک شهرستان طبس سیل جاری شده اما تاکنون خسارت جانی نداشته است.

وی گفت: طبق گزارش‌های رسیده بارندگی‌ها به مزارع و باغات کشاورزان خسارت وارد کرده است و کارشناسان برای برآورد خسارت به مناطق سیلزده اعزام شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از تلف شدن تعدادی دام در جریان سیل خبر داد و افزود: آمار کلی آن پس از خروج سامانه بارشی از استان اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های مکرر و کاهش سطح نفوذ پذیری خاک کمترین بارش‌ها هم سبب روان‌آب و جاری شدن سیلاب در استان می‌شود.

میرجلیلی گفت: تمامی گروه‌هایی که تحت تاثیر این بارندگی‌ها قرار می‌گیرند نسبت به ایمن‌سازی اماکن خود اقدام کنند و عشایر و دامداران به دلیل وقوع پدیده رعد و برق و صاعقه از چرای دام در دشت و صحرا خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از مسافرت‌های غیرضروری در این مدت خودداری کنند افزود: با توجه به اینکه در کمترین زمان ممکن امکان وقوع روان‌آب وجود دارد مردم به هیچ وجه در مسیل رودخانه‌ها قرار نگیرند.

رییس گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی بارش‌های نسبتا قابل ملاحظه‌ای برای استان پیش‌بینی می‌شود و این وضعیت تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

جواد نخعی امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش‌ها کل استان را فرا خواهد گرفت و در مرکز به سمت شمال و نواحی جنوبی و غربی از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی گفت: در این مدت گاهی وزش تندباد، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

براساس هشدار هواشناسی درباره وقوع ناپایداری‌های جوی در استان 132 تیم امدادی و عملیاتی از روز جمعه تا اواسط هفته جاری در حالت آماده‌باش هستند.

*س_برچسب‌ها_س*