چهارشنبه 18 مهر 1403

بازار مرغ از اواسط آبان متعادل می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بازار مرغ از اواسط آبان متعادل می‌شود

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت مرغ از هفته‌های اخیر روند افزایشی داشته است به طوریکه هر یک از فعالان بازار دلایلی برای این نوسانات مطرح می کنند، اما اعضای تشکل ها و اتحادیه مرغداران اعلام می‌کنند که کمبودی در عرضه مرغ به واسطه افزایش جوجه‌ریزی‌ها در بازار نداریم و تنها بواسطه افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله جوجه یکروزه دو برابر نرخ مصوب، قیمت مرغ دچار نوسان شده است. به رغم آنکه در اواخر شهریور مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد اعلام کرده بود که با گرانفروشان جوجه یکروزه برخورد قانونی و متخلفان به تعزیرات معرفی می شوند، اما کماکان جوجه یکروزه با نرخ 30 تا 35 هزارتومان عرضه می شود.

طبق آمار در فروردین ماه 136 میلیون و 600 هزار قطعه، اردیبهشت 155 میلیون و 841 هزار قطعه، خرداد 151 میلیون و 800 هزار قطعه، تیرماه 151 میلیون و 800 هزارقطعه، مرداد 147 میلیون و 700 هزار قطعه و در شهریور 143 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که براین اساس تولید ماهانه مرغ گوشتی 250 تا 260 هزارتن است، درحالیکه حداکثر نیاز کشور 230 هزارتن است.

آمار‌ها حاکی از آن است که میزان جوجه ریزی در شش ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 تا 25 درصد افزایش یافته که همین امر منجر به فزونی عرضه در برابر تقاضا شده است به طوریکه علاوه بر تامین نیاز بازار داخل و ذخایر استراتژیک، مرغداران با مازاد تولید مواجه بودند که براین اساس 18 هزارتن مرغ تا شهریور توسط اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولیدی به بازار‌های هدف صادر شد و از اواخر شهریور بدلیل نوسانات قیمت در بازار داخل، صادرات متوقف شد.

محمد ابراهیم حسن نژاد معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد گفت: در تولید گوشت مرغ برای 6 ماهه اول سال با مازاد تولید مواجه بوده ایم که براین اساس بخشی از مرغ تولیدی به بازارهای هدف صادر شده است. با توجه به تولید ماهانه 265 هزارتن گوشت مرغ در 6 ماهه نخست سال پیش بینی می شود که این وضعیت در 6 ماه دوم ادامه یابد.

معاون وزیر جهاد گفت: در پایان شهریور ماه و ابتدای مهر ماه، تقاضا برای خرید مرغ افزایش یافت که این امر منجر به نوسان قیمت شد، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید بهتر خواهد شد و قیمت به تعادل خواهد رسید.

روزانه 7 هزارتن مرغ در سطح کشور عرضه می شود

سیدصدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به تنش های گرمایی اخیر در شهریور ماه کاهش جوجه ریزی داشتیم که این امر در کنار تلفات شدید و عدم وزن گیری مطلوب منجر به نوسانات قیمت مرغ در بازار شد. البته محدودیت و ممنوعیت جلوگیری از خروج مرغ در برخی استان ها و همچنین استان های معین به تهران بر عرضه مرغ در میادین اثر می گذارد.

او با بیان اینکه تولید و مصرف مرغ تا حدی همخوانی دارد، افزود: براساس آمار روزانه حدود 7 هزارتن مرغ نیاز کشور در بازار توزیع می‌شود و تنها ضریب تبدیل نامطلوب در بازار اثر گذاشته است و از طرفی به رغم دستور وزیر قبلی مبنی بر عدم محدودیت و جابه جایی مرغ در استان ها، اما متاسفانه خلاف آن عمل می‌شود که این امر منجر به مازاد مرغ در برخی استان‌ها روی دست مرغداران شده و در دیگر استان‌ها با کمبود در بازار روبرو هستیم. این درحالی است که با رفع محدودیت‌ها و مشکلات عرضه، بازار متعادل می‌شود.

عظیمی ادامه داد: براساس برآورد‌های صورت گرفته جوجه ریزی مهرماه از 140 میلیون قطعه فراتر می‌رود که براین اساس پیش بینی می‌شود در ماه آینده با مازاد تولید روبرو می‌شویم که در نهایت با افزایش عرضه، قیمت از اواسط آبان مجدد کاهشی می‌شود. در شرایط کنونی متوسط قیمت هرکیلو مرغ زنده 63 تا 64 هزارتومان و مرغ گرم 93 تا 94 هزارتومان است.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط تولید ماهانه گوشت مرغ را 260 تا 270 هزارتن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار ماهانه 230 تا 240 هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ماهانه 20 تا 30 هزارتن مازاد بر نیاز کشور است که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در نیمه دوم سال به طور متوسط ماهانه 10 هزارتن مرغ باید به بازار‌های هدف صادر شود، در غیراین صورت با مازاد تولید روبرو می‌شویم.

بنابر آمار پتانسیل تولید سالانه 3 میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد که با استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای مرغداری امکان تولید 3 تا 3 میلیون و 500 هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه نیاز کشور 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 300 هزارتن است و مابقی آن ظرفیت صادراتی است.

کمبودی در تامین مرغ کشور نداریم

در ادامه مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه در تامین مرغ مشکلی نداریم، گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب دارد، اما مرغ با نرخ مصوب تامین نمی‌شود و همواره مرغداران به سبب هزینه‌های بالای تولید خارج از نرخ مصوب عرضه می‌کنند. در حال حاضر قیمت هرکیلو مرغ زنده 65 تا 66 هزارتومان است، درحالیکه نرخ مصوب 58 هزارتومان است.

به گفته او، با توجه به آنکه مرغداران با نرخ مصوب توزیع نمی‌کنند و از طرفی مرغ با نرخ 90 هزارتومان بدست مرغداران می‌رسد، از این رو آنها ناگریزند که هرکیلو مرغ را 95 هزارتومان عرضه کنند، البته وزارت جهاد به بازرسان شفاهی دستور داده که در صورت فروش مرغ تا 90 هزار تومان در مغازه‌ها جریمه اعمال نکنند. اما آنچه حائز اهمیت است از اردیبهشت سال گذشته به معنای 16 ماه پیش نرخ مصوب به رغم افزایش هزینه‌های تولید تغییری نکرده است، درحالیکه قیمت مصوب تمامی اقلام چند مرتبه در سال تغییر می‌کند.

یوسف خانی با بیان اینکه در جوجه ریزی و عرضه مرغ مشکلی نداریم، افزود: طی ماه‌های اخیر روند جوجه ریزی‌ها مناسب بوده است و تنها مرغداران به نرخ مصوب اعتراض دارند و محصول خود را با نرخ واقعی و تمام شده به کشتارگاه عرضه می‌کنند که از این رو دولت باید هرچه سریع‌تر نرخ مصوب را اصلاح و اجرا کند. هرچند به طور کلی نرخ مصوب و دستوری راهکار تنظیم بازار نیست و بار‌ها اعلام کرده ایم که نرخ تابع عرضه و تقاضاست، کمااینکه در ماه‌های قبل به سبب افزایش عرضه، مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار به دنبال نرخ مصوب است، اما این نرخ باید منطقی باشد به طوریکه مغازه داران و تولیدکنندگان به ناحق مشمول جریمه تعزیراتی نشوند، براین اساس نرخ مصوب منطقی می‌تواند تمامی مشکلات را حل کند و امیدواریم هرچه سریع‌تر اصلاح شود. به طوریکه نرخی اعلام شود که تولیدکننده و خرده فروشان و کشتارگاه‌ها قبول داشته باشند، در غیراین صورت تعادل بازار امکان پذیر نخواهد بود که متاسفانه عدم تغییر قیمت مصوب در 16 ماه اخیر نشان می‌دهد که متاسفانه اراده‌ای برای آن نیست.

با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری و روند خطی تولید مرغ پیش بینی می شود که با بهبود ضریب تبدیل و افزایش وزن لاشه، بازار از ماه آتی به تعادل برسد چراکه طبق اذعان مسئولان معاونت امور دام و اتحادیه های تولیدی مشکلی در جوجه ریزی و عدم تناسب عرضه و تقاضا نداریم، هرچند برای تنظیم بازار و جلوگیری از التهابات قیمت لازم است که نرخ مصوب جدید مرغ و جوجه یکروزه اعلام شود تا تولیدکنندگان قیمت ها را با کاهش عرضه به بازار مدیریت نکنند.

خبرنگار: آزاده محبی