یک‌شنبه 27 خرداد 1403

بازگشت آرامش به بازار مسکن / مستاجران نجات یافتند؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بازگشت آرامش به بازار مسکن / مستاجران نجات یافتند؟

به گفته کارشناسان مسکن، راه‌اندازی سامانه خودنویس و ایجاد رونق در معاملات، آرامش را به بازار مسکن بازگردانده است.

سامانه خودنویس املاک که توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شده، یک پلتفرم آنلاین است که به منظور نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی معاملات ملکی ایجاد شده است.

در این سامانه، ثبت قراردادهای اجاره به صورت رایگان و بدون نیاز به حضور در بنگاه معاملات ملکی امکان‌پذیر است.

کاهش هزینه‌ها، از جمله مزایای استفاده از سامانه خودنویس میباشد که با حذف واسطه‌ها و ثبت مستقیم قرارداد، هزینه‌های مربوط به معاملات ملکی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

همچنین افزایش شفافیت را میتوان از جمله این مزایا دانست که اطلاعات مربوط به تمامی قراردادهای ثبت‌شده در این سامانه به صورت شفاف در دسترس عموم قرار دارد. این امر به کاهش تخلفات و ایجاد اطمینان در معاملات ملکی کمک می‌کند و نیز دسترسی آسان که امکان ثبت‌نام و استفاده از خدمات این سامانه برای تمامی افراد به‌صورت آنلاین فراهم است.

موارد قابل انجام در سامانه خودنویس بدین شرح است که در ثبت قرارداد اجاره، طرفین معامله (مالک و مستأجر) می‌توانند با مراجعه به این سامانه و طی مراحل مربوطه، قرارداد اجاره خود را به صورت قانونی به ثبت برسانند.

همچنین طریقه دریافت کد رهگیری نیز بدین گونه است که پس از ثبت نهایی قرارداد اجاره، کد رهگیری به طرفین معامله ارائه می‌شود. این کد نشان‌دهنده اعتبار قانونی قرارداد است.

حسین صالحی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر روند ثبت معاملات مسکن در سامانه خودنویس رو به افزایش است گفت: سامانه خودنویس در بازار اجاره مسکن بسیار تاثیرگذار بوده و همین موضوع خود باعث شده که بازار اجاره مسکن با تثبیت قیمتی روبرو باشد.

وی افزود: در حال حاضر با اتکا به سامانه خودنویس بخش زیادی از تخلفات در این بخش از بین رفته و شاهد شفافیت در معاملات اجاره مسکن هستیم.

کارشناس سیاست گذاری مسکن یادآور شد: به طور قطع این بازار و در آینده بازار خرید و فروش مسکن به سمت بهبود و شفافیت در معاملات مسکن به پیش می رود.

صالحی تاکید کرد: این بازار خود اثرگذاری خوبی در ایجاد آرامش بازار مسکن خواهد داشت.

استعلام کد رهگیری: امکان استعلام اعتبار کد رهگیری برای تمامی افراد در این سامانه فراهم است.

با توجه به اظهارات مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس، به دلیل به‌روزرسانی سامانه املاک و اسکان، ماه گذشته (در روز شنبه 22 اردیبهشت)، امکان ثبت قراردادهای مسکونی در سامانه خودنویس مقدور نبود.

وی از کاربران خواست تا ثبت قراردادهای مسکونی خود را در سامانه خودنویس به روزهای بعد موکول کنند.

سامانه خودنویس برای ثبت قراردادهای اجاره مسکن رونمایی شد و قرار است طی هفته‌های آینده امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش در این سامانه فراهم شود.

بر اساس همین اظهارات، در ابتدای ماه جاری این مهم حاصل شد.

بازگشت آرامش به بازار مسکن / مستاجران نجات یافتند؟ 2