شنبه 29 اردیبهشت 1403

بازگشت مژگان رحمانی به جمع حرفه ای ها / ملکه دارت ایران و سودای درخشش در جهان

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
بازگشت مژگان رحمانی به جمع حرفه ای ها / ملکه دارت ایران و سودای درخشش در جهان

مژگان رحمانی پرافتخارترین دارت باز ایرانی در جهان، سودای درخشش دوباره در سازمان حرفه ای این رشته جذاب ورزشی "PDC" را دارد.

به گزارش "ورزش سه"، بازی دارت به عنوان یکی از رشته های ورزشی پرهیجان، جذاب، پرطرفدار و پردرآمد دنیا به حساب می آید که رقابتهای آن در دو بخش WDF فدراسیون دارت جهانی و PDC سازمان حرفه ای دارت جهان برگزار می شود.

مژگان رحمانی بانوی پرافتخار 34 ساله دارت ایران که مدالها و مقامهای متعدد جهانی و بین المللی را در کارنامه دارد بعد از بر طرف شدن آسیب دیدگی طولانی مدت کتف دست راست خود دوباره به دنیای ورزش حرفه ای بازگشته و این بار سودای درخشش مجدد در رقابتهای سازمان حرفه ای دارت جهان PDC را دارد که یکبار در سال 2022 توانسته بود به جمع شانزده نفر اول این رقابتها راه یابد.

هر ساله تنها دو زن از سراسر دنیا می توانند به جمع 96 دارت باز رقابتهای سازمان دارت حرفه ای جهان راه پیدا کنند و مژگان رحمانی در حال حاضر به عنوان تنها دارت باز بین مردان و زنان ایرانی و تنها ورزشکار زن غرب آسیا در این رشته، توانسته به این سطح راه یابد و با حریفان رقابت کند.

رقابتهای PDC یا همان سازمان حرفه ای دارت جهان که هر ساله برگزار می شود، شبیه به پیکارهای بوکس حرفه ای، چهار گرند اسلم بزرگ تنیس دنیا، تورهای دوچرخه سواری حرفه ای توردوفرانس، ولتا اسپانیا، جیرو ایتالیا، فرمول یک اتومبیل رانی یا NBA در بسکتبال است که راه یابی به آن بسیار سخت بوده و 96 دارت باز حاضر در آن متشکل از 94 مرد و تنها دو زن با حضور در 24 مرحله مسابقه جهانی از سراسر دنیا می توانند سهمیه حضور در این رقابتهای بسیار معتبر را کسب کنند.

در رقابتهای سالانه PDC یا همان سازمان حرفه ای دارت جهان هر ورزشکار در صورت شکست در رقابت نخست نیز جایزه هفت هزار پوندی دریافت می کند و با هر پیروزی جایزه نقدی او افزایش می یابد تا قهرمان این رقابتها که مبلغ 550 هزار پوند را به خود اختصاص خواهد داد.

مژگان رحمانی که سه مدال طلای انفرادی رقابتهای دارت آزاد جهان را در کشورهای مالزی و هند به گردن آویخته، چهارم فروردین کار خود را در شهر ویگان انگلستان با حفظ موازین قانونی ورزش ایران برای راه یابی دوباره به رقابتهای سازمان حرفه ای دارت جهان آغاز کرده و با کسب 4 پیروزی از هشت بازی توانسته 100 امتیاز ارزشمند را به دست بیاورد.

رقابتهای انتخابی 96 دارت باز برای حضور در پیکارهای 2024 سازمان حرفه ای دارت جهان که آذر ماه 1403 برگزار خواهد شد تا 24 مهر سال جاری به طول می انجامد و مژگان رحمانی در نزدیکتر مسابقه های خود باید اول و دوم اردیبهشت جاری مجدد در پای تخته دارت به رقابت با حریفان بین المللی خود در انگلستان بپردازد.

مژگان رحمانی سال 2017 در رقابتهای فدراسیون دارت جهانی بعد از یک سال که این ورزش را آغاز کرده بود به رده هفدهم دنیا رسید که بالاترین و بهترین عملکرد یک ایرانی در تاریخ این رشته ورزشی به حساب می آید. بعد از این بانوی ایرانی بهترین عملکرد ورزشکاران دارت کشورمان قرار گرفتن در رنکینگ هفتادم جهانی است.

در سال 2022 نیز مژگان رحمانی قبل از آسیب دیدگی شدید کتف دست راست خود توانسته بود در کشور آلمان به جمع شانزده نفر برتر رقابتهای سازمان حرفه ای دارت جهان راه یابد که بالاترین افتخاری محسوب می شود که یک ایرانی به آن دست یافته است.

همچین دختر و بانوی دارت باز کشورمان در سال 2019 توانست به عنوان اولین لژیونر این رشته ورزشی به عضویت باشگاه "Dury" مالزی دربیاید و سال 2021 نیز با تیم اسپارتان انگلستان در دبی مقام قهرمانی و طلای تیمی لیگ کشور امارات را به گردن آویزد.

مژگان رحمانی در گفت و گویی کوتاه با "ورزش سه" از خوشحالی خود برای بازگشت به ورزش حرفه ای خبر داد و افزود: "بی نهایت خوشحالم که دوباره می توانم مسابقه دهم و هدفم راه یابی دوباره به دنیای رقابتهای سازمان حرفه ای دارت جهان است هر چند با اینکه در انگلستان حضور دارم و سرگرم رقابتهای انتخابی هستم اما آکادمی خودم در تهران را نیز مدیریت می کنم تا بتوانیم استعدادهای نابی را برای موفقیت بیشتر کشورم در دنیای دارت پرورش دهیم."

نکته جالب این که "تونی دیویسن" نویسنده مشهور انگلیسی و خبرنگار مشهور اسکای اسپورت نوشتن داستان زندگی مژگان رحمانی را به عنوان زنی الهام بخش ورزش جهان در قالب کتابی که به زودی منتشر خواهد شد آغاز کرده است.

گوشه ای از افتخارات انفرادی مژگان رحمانی:

رقابتهای 2016 اوپن دارت شیراز رقابتهای 2017 اوپن دارت شیراز رقابتهای 2017 آزاد جهانی دارت مالزی رقابتهای 2019 آزاد جهانی دارت هند رقابتهای 2019 آزاد جهانی دارت مالزی رقابتهای 2021 آزاد جهانی دارت صربستان مژگان رحمانی در رقابتهای "داچ اوپن" 2020 کشور هلند به عنوان بزرگترین رقابت آزاد فدراسیون دارت جهانی از بین پانصد ورزشکار دختر و زن جهان به مقام هفدهم مشترک رسید و به جمع 32 شرکت برتر راه یافت.

این بانوی ورزشکار کشورمان که به ملکه دارت ایران شهرت یافته است در سال 2019 با کسب مدالهای طلای انفرادی، طلای میکس دوبل و طلای تیمی سه نفره رقابتهای آزاد جهانی در کشور هند جام پرافتخارترین دارت باز ابن پیکارها را به خود به عنوان یک دختر ایرانی اختصاص داد.

پوریا تابان

بازگشت مژگان رحمانی به جمع حرفه ای ها / ملکه دارت ایران و سودای درخشش در جهان 2
بازگشت مژگان رحمانی به جمع حرفه ای ها / ملکه دارت ایران و سودای درخشش در جهان 3