جمعه 10 فروردین 1403

باغ محتشم در رشت آرامگاه ابدی ابتهاج می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
باغ محتشم در رشت آرامگاه ابدی ابتهاج می‌شود

در صورت عدم امکان عمل به وصیت و دفن کنار درخت ارغوان، پیکر هوشنگ ابتهاج در روزهای پایانی هفته آینده در باغ محتشم رشت آرام می‌گیرد.

در صورت عدم امکان عمل به وصیت و دفن کنار درخت ارغوان، پیکر هوشنگ ابتهاج در روزهای پایانی هفته آینده در باغ محتشم رشت آرام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا حمیدی دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی شعر فجر و کارشناس فرهنگی و ادبی کشور گفت: در صورت عدم امکان عمل به وصیت و دفن کنار درخت ارغوان، پیکر استاد ابتهاج در روزهای پایانی هفته آینده در باغ محتشم رشت آرام می‌گیرد.

وی افزود: هوشنگ ابتهاج در قریب یک قرن تلاش برای ادبیات کشور و خلق اشعاری خاطره ساز و ماندگار چه در قالب غزل و مثنوی نیمایی و چه سرود و ترانه، امروز از بین ما رخت بربسته و جا دارد متولیان فرهنگی کشور در ادای احترام به جایگاه و نقش او در ادبیات، مساعی لازم را جهت برآورده شدن وصیت و آرزوی او به عمل آورند و با این کار ضمن عمل به خواسته او، مکانی فرهنگی در مرکز شهر برای نگه داشت آثار ایشان و جلسات شعرخوانی شاعران در قالب بنیاد ادبی ابتهاج فراهم سازند.

حمیدی در ادامه با اشاره به اینکه دفن شهدای گمنام در کوه و پارک و دانشگاه به معنوی شدن فضای جامعه کمک می‌کند و این اقدام در سال‌های گذشته بسیار مثبت و نتیجه بخش بوده، افزود: دفن بزرگان فرهنگی و ادبی در مراکز دانشگاهی، پارک و امکان خاص نیز می‌تواند به فراهم سازی فضای فرهنگی و ادبی مدد رساند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: کارهای انتقال پیکر استاد ابتهاج در حال انجام امور اداری است و احتمال اینکه تا سه شنبه به ایران منتقل شود زیاد است و در صورت انتقال در روز سه شنبه، فردای آن روز و یا پنجشنبه طی مراسمی به خاک سپرده خواهد شد و امیدوارم با همکاری متولیان فرهنگی پیکر استاد که خواسته همه دوستداران آن شاعر پرآوازه است کنار ارغوان دفن شود، که در غیر این صورت به رشت منتقل و در باغ محتشم آرام خواهد گرفت.

وی آثار استاد ابتهاج را ماندگار خواند و بیان داشت: ابتهاج از میان ما رفت ولی سایه همیشه زنده است و هر وقت حافظه ما حافظ و سعدی و مولانا را فراموش کرد، سایه را هم فراموش خواهد کرد.

حمیدی ارج نهادن به مفاخر فرهنگی و ادبی و هنری را عامل رشد و توسعه فرهنگی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: هر ملتی که داشته‌های فرهنگی و هنری‌اش را پاس ندارد، دچار اضمحلال خواهد شد و در حوزه فرهنگ و هنر دایره را نباید آنقدر تنگ گرفت که مرکز از دایره بیرون افتد.

حمیدی افزود: در سال‌های اخیر قیصر امین پور، حمید سبزواری، نصراله مردانی و اخوان ثالث را در شهرهای گتوند و سبزوار و کازرون و طوس و در مراکز شهر دفن کردند ولی به دلیل عدم پشتیبانی و سرمایه گذاری مطلوب اثربخشی نداشته و نتیجه معکوس را شاهد و ناظر بودیم.

وی در پایان گفت: وزارت ارشاد و میراث فرهنگی و حوزه هنری جا دارد تدبیری نمایند و به نحوی منزل استاد واقع در میدان فردوسی تهران را از شرکت سیمان خریداری و با همکاری خانواده ایشان که در تماس تلفنی که داشتم آمادگی لازم را اعلام داشته‌اند به موزه و بنیاد ادبی تبدیل کنند و مانع از بین رفتن آثار فرهنگی و هنری و کتاب‌های این شاعر شهیر گردند.