جمعه 4 آبان 1403

بالیدن جوانان به داشته‌ها، پیامد مثبت جشنواره موسیقی جوان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بالیدن جوانان به داشته‌ها، پیامد مثبت جشنواره موسیقی جوان

تهران - ایرنا - داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان گوشزد می‌کند نسل فعلی و جوان با ناملایمات و امکانات کم به داشته‌های فرهنگی‌اش می‌بالد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، محسن شریفیان درباره پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: در سال های اخیر به واسطه جشنواره موسیقی جوان، نوازندگی ها در موسیقی نواحی و جنوب ایران رو به رشد و نشان دهنده این است که شرکت کنندگان اهمیت موسیقی نواحی را درک کرده اند و به نواختن ساز افتخار می کنند.

وی افزود: بسیاری سازهای بومی مغفول واقع شده اند و جوان ها به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی تمایل و رغبتی به نواختن آنها نداشتند. اما جشنواره موسیقی جوان این نکته را گوشزد می کند که نسل فعلی با تمام ناملایمات و امکانات کمی که وجود دارد به داشته های فرهنگی اش می بالد. این موضوع، مهمترین دستاورد جشنواره موسیقی جوان است.

وی ادامه داد: در جشنواره موسیقی جوان به واسطه حضور نوازندگان مناطق مختلف ایران به بررسی و ارزیابی از سطح کمی و کیفی موسیقی نواحی در هر نقطه از ایران رسیده ایم.

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: من در دوره‌های اولیه جشنواره موسیقی جوان به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتم. معتقدم این جشنواره بسیار حائز اهمیت است زیرا باعث ایجاد انگیزه بین نسل جوان شده به طوری که آنها می‌دانند پایگاه و جایگاهی به اسم جشنواره دارند که می‌توانند هنرشان را عرضه کنند.

به گفته این نوازنده نی‌انبان، او و بسیاری از هم‌نسلانش به واسطه حضور در جشنواره‌های دانش آموزی به جریان موسیقی وارد شدند. جشنواره هایی که با ایجاد انگیزه، یک نسل از موسیقی را رشد دادند. عملکرد جشنواره موسیقی جوان مانند همان جشنواره‌های دانش آموزی در گذشته است که توانست نسل جدید در موسیقی ایران رشد دهد.

شریفیان با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان پایگاهی برای ورود نسل جوان و ارائه هنرشان است، اظهار داشت: جوانان بسیاری در دوره های مختلف جشنواره شرکت کرده اند اما ما در مقام داوران و بدنه جشنواره چقدر توانستیم به این افراد کمک کنیم. آیا جشنواره به لحاظ امکانات توانست کمکی برای معرفی شرکت‌کنندگان در فضایی خارج از جشنواره داشته باشد. این ها مواردی است که من نه تنها از جشنواره موسیقی جوان بلکه از هیچ جشنواره ای ندیده ام.

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با تاکید بر اینکه پیشکسوتان قابل احترام هستند، بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان در همه این سال ها نگاه خاص و ویژه ای به نسل جوان موسیقی ایران دارد.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

دبیرخانه جشنواره پس از پایان کار هیأت‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی هزار و 530 اثر ارسالی در 2 بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، اسامی 431 نفر را برای راه یابی به مرحله نهایی اعلام کرد و در نهایت هزار و 120 نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند.

*س_برچسب‌ها_س*
بالیدن جوانان به داشته‌ها، پیامد مثبت جشنواره موسیقی جوان 2