یک‌شنبه 22 مهر 1403

بایدن در انتظار حمایت حیاتی هواداران سندرز

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بایدن در انتظار حمایت حیاتی هواداران سندرز

تهران - ایرنا - درحالیکه جو بایدن در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ پیشی گرفته است، تاکنون تنها 3 درصد حامیان برنی سندرز، به این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک مالی کرده‌اند.

هفته نامه آمریکایی نیوزویک روز شنبه، در گزارشی با مضمون «تنها 3 درصد حامیان برنی سندرز به کارزار انتخاباتی بایدن کمک مالی کرده‌اند» افزود: براساس گزارش وال استریت ژورنال، تنها 60 هزار نفر از 2 میلیون 200 هزار نفر حامی «برنی سندرز» سناتور دموکرات ورمونت به کارزار انتخاباتی» جو بایدن» به عنوان نامز دموکرات‌ها کمک مالی کرده‌اند.

در واقع تاکنون کمتر از 3 درصد هواداران سندرز به بایدن روی گردانده‌اند. در حالیکه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها 6 ماه باقی مانده است، این میزان پایین حمایت هواداران سندرز از بایدن نشان می‌دهد که او نتوانسته حامیان سندرز را به سمت خود متمایل کند.

با این حال روزنامه وال استریت ژورنال تخمین می‌زند اگر هر یک از این اهدا کنندگان تنها 19 دلار به کارزار انتخاباتی بایدن کمک کند، دستکم 41 میلیون دلار بدست خواهد آمد. علاوه بر این، با توجه به اینکه هواداران ساندرز کمک‌های مالی بسیاری به کارزار سندرز ارائه کرده بودند، بایدن نیز به طور بالقوه می‌تواند کمک‌های بیشتری از این گروه بدست آورد.

در ادامه گزارش این هفته نامه آمده است: در حالی که نظرسنجی دانشگاه «سافولک» بوستون و روزنامه «یو اس‌ای تودی» نشان داد 77 درصد از هواداران ساندرز اعلام کرده‌اند که در ماه نوامبر (آبان) به بایدن رای می‌دهند. این در حالی است که در نظرسنجی وال استریت ژورنال و ان بی‌سی نیوز در ماه مارس 2020 (اسفند 98)، نزدیک به 40 درصد از هواداران ساندرز "حامی بایدن" بودند.

بایدن برای حفظ رقابت در برابر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، باید کمک‌های مالی خود را افزایش دهد. به گزارش رادیوی عمومی ملی، NPR، در حالی که بایدن در ماه آوریل (فروردین) با 43.7 میلیون دلار در برابر 16.9 میلیون دلار از ترامپ پیشی گرفت، ترامپ تا پایان ماه توانست با کمک مالی 107 میلیون دلاری خود در مقایسه با 57 میلیون دلار بایدن از وی جلو بزند.

همچنین کمیته ملی جمهوریخواه در ماه آوریل (فروردین) با کمک مالی نزدیک به 12 میلیون دلار از کمیته ملی دموکرات پیشی گرفت. در حالی که تمام این بودجه به سمت کارزار ترامپ نخواهد رفت، اما این امر نشان دهنده یک پایگاه فعال جمهوری خواه برای ترامپ خواهد بود.

اما هواخواهی همیشه محدود به جریان کمک‌های مالی نمی‌شود؛ حامیان می‌توانند زمان‌های حساس را هم به نامزد مورد نظر خود اختصاص داده و با صحبت با نمایندگان و تغییر نظر رای دهندگان تا روز انتخابات نقش مهمی در این مسیر ایفا کنند.

از سوی دیگر، در حالی که نظرسنجی‌های ملی اخیر نشان می‌دهد که بایدن بر ترامپ پیروز است، اما این نامزد دموکرات همچنان سخت تلاش می‌کند تا فاصله خود را از ترامپ بیشتر کند. در 13 ماه مه (24 اردیبهشت)، بایدن یک کارگروه سیاستگذاری مشترک با هماهنگی سندرز برای هدفگذاری اهداف تبلیغاتی به منظور جذب هواداران سناتور ورمونت اعلام کرد. این کارگروه بر موضوعات مربوط به تغییرات آب و هوا، عدالت کیفری، اقتصاد، آموزش، مهاجرت و مراقبت‌های بهداشتی متمرکز خواهد شد.

در همین راستا، بایدن، «الکسندریا اوکاسیوکورتز» نماینده مترقی خواه دموکرات از ایالت نیویورک را به خدمت گرفته تا به عنوان دستیار گروه تغییر اقلیم خدمت کند.

بایدن همچنین وعده داده است که یک زن را به عنوان نامزد معاون ریاست جمهوری خود انتخاب کند و همین امر سبب شده تا حامیان مالی دموکرات این فرضیه را هم در نظر بگیرند که آیا بایدن می‌تواند از یک زن سیاهپوست همچون «استیسی آبرامز» سیاستمدار دموکرات آمریکایی استفاده کند تا بدین ترتیب رای جامعه سیاه پوستان را به نفع خود تغییر دهد. در این راستا گمانه زنی‌ها در مورد انتخاب «الیزابت وارن» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست هم بالا گرفته است. با این حال، سه دهه رای مجلس سنا، دو بار عنوان معاون باراک اوباما رییس جمهوری پیشین، گاف‌های مکرر و ادعای تجاوز جنسی مطرح شده از سوی «تارا رید»، کار را برای برخی مترقی خواهان دشوار کرده تا بتوانند بایدن را الهام بخش ببینند.

*س_برچسب‌ها_س*