یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

باید در برابر روایت های غلط دشمن روایت درست از مسائل ارائه کنیم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
باید در برابر روایت های غلط دشمن روایت درست از مسائل ارائه کنیم

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: یک جدال گسترده در برابر روایت‌ها و پیام‌های دشمن مواجه هستیم، باید توان و قدرت پردازش تصویر و خبررسانی و اثرگذاری بر ادراک مخاطب را اصلاح کنیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: طرح مسئله اساتید اخراجی برای سیاه نمایی وضعیت علمی و آموزشی کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، سپهر خلجی امروز در اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با اشاره به ادعای اخراج یا قطع همکاری با شماری از استادان دانشگاه ها گفت: اکنون می بینیم عده ای یک ادعای کذب را متواتر روایت می کنند تا باورپذیر شود. در آستانه شروع سال تحصیلی و ایام اغتشاش سال گذشته هستیم و هدف گذاری کرده اند تا فضای دانشگاه را ملتهب کنند.

وی گفت: رسانه جایگاه مهمی دارد و برای همه مدیران مهم است. دولت بیشترین سهم را در تبادل اطلاعات و ارتباطات و خبر بر عهده دارد و اگر دولت را از کنشگری خبر حذف کنیم، چیزی باقی نمی ماند.

خلجی با اشاره به اهمیت امیدافزایی میان مردم گفت: اکنون بیش از 6 ماه است که رهبر انقلاب امید را به عنوان تمرکز اصلی صحبت خود مطرح می کنند، راهبرد دشمن نگران کردن و ایجاد ناامیدی در مردم است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: اکنون جنگ جهانی رسانه ای علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته و ابزار آن هم رسانه و میدان آن افکار عمومی است. جدال نفس گیر از روایت ها، پیام ها و توان قدرت پردازش تصویر و خبررسانی برای اثرگذاری بر ادراک مخاطب است. تصویر سازی منفی از جمهوری اسلامی برای اثرگذاری بر مخاطب هدف اصلی است.

خلجی گفت: باید بتوانیم روایت درست را در همه مسائل انجام دهیم چون اگر این کار را نکنیم بقیه ما را روایت می کنند.

وی با تشریح محورهای کلی موضوع ادعای اخراج استادان گفت: یک جریان رسانه ای علیه جمهوری اسلامی در این موضوع فعالیت می کند که محورهای آن شامل محورهای کلی سیاه نمایی از وضعیت علمی کشور، پاکسازی دانشگاه ها، خالی کردن فرهیختگان و جایگزینی آنها با عناصر کم سواد و مهاجرت نخبگان است.

خلجی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری یادآور شد: برای همه اقدامات باید پیوست رسانه ای و تبلیغی داشته باشیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: در شرایط جنگ ترکیبی قرار داریم، تحریم، جنگ سایبری و جنگ رسانه جزئی از این جنگ است. آرایش رسانه ای دشمن از سال ها قبل تغییر کرده و شکل افندی به خود گرفته و در این شکل آرایشی حتی به نقاط قوت جمهوری اسلامی هم حمله می شود، برای نمونه راهپیمایی اربعین یکی از نقاط قوت است ولی به این موضوع هم حمله می شود.

خلجی خطاب به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت: بنابراین همه ما در هر موقعیت و جایگاه باید تبیین دستاوردها اعتمادسازی و رفع شبهه را باید یکی از وظایف خود بدانیم.

وی در ادامه به اقدامات دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم در شهریور 1400 و موقعیتی روی کار آمد که کشور به دلیل کرونا، تورم 60 درصدی و نفوذ تا اعماق دولت قبل و بدترین وضعیت دیپلماسی خارجی در شرایط خوبی نبود ولی همه این مشکلات در کمترین زمان اصلاح شد. واکسن خریده و میزان زیادی تولید شد، کشور به سمت احیای ظرفیت های از دست رفته حرکت کرد. طرح های برزمین مانده مانند طرح های نیمه کاره 20 یا 30 ساله انجام نشده در استان های مختلف وجود داشت که بخشی از این طرح ها به همت دولت به سرانجام رسید.

خلجی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت مبنی بر ضرورت اطلاع رسانی درست اقدامات دولت ادامه داد: با وجود همه این اقدامات، در تبیین آنها ضعف داریم که نشان می دهد روابط عمومی ها به خوبی در این زمینه عمل نمی کنند. زیرا یا ساختار مناسب نیست یا افراد توان و تخصص لازم را ندارند. اگر در این حوزه دقت بیشتری شود و کارایی آن افزایش یابد، گام رو به جلویی در حوزه تبیین برداشته می شود.

خلجی تاکید کرد: رسانه توان تبیین دارد و می توان اطلاع رسانی کند، ولی توان دارد تغییر منفی هم دارد. برای نمونه تغییر نگرش در جامعه ایجاد می کند. اختلال در دستگاه محاسباتی مدیران و تصمیم گیران مدیریت هیجان و احساسات، گسست عاطفی و ادراکی بین نخبگان و توده ها، تغییر در سرمایه اجتماعی با این هدف که جوان ایرانی از ایرانی بودن خود، دین و مسیولان خود متنفر شود و جوان مرتب درگیر مقایسه بین ایران و دیگر کشورها شود و در نهایت جامعه ایرانی جامعه عصبی و پرخاشگر شود و شرایط کشور شرایط غیرعادی نشان داده شود. رسانه را جدی و به عنوان متن و نه در حاشیه کارها بلکه بخش اصلی کار در نظر بگیرید.