جمعه 10 فروردین 1403

بخشنامه جدید وزارت ارشاد درباره استفاده از نام‌ها و گویش‌های محلی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
بخشنامه جدید وزارت ارشاد درباره استفاده از نام‌ها و گویش‌های محلی

وزارت ارشاد درباره استفاده از نام‌ها و گویش‌های محلی بخشنامه جدیدی صادر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشنامه‌ای از بلامانع بودن استفاده از نام‌های مورد استفاده در گویش‌های محلی و قومی رایج در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه‌ها و اماکن خبر داد.

ستایش یک مرجع تقلید از «منشور حقوق بشری کوروش»

در بخشی از این بخشنامه خطاب به معاونان، رؤسا و مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه آمده است: «در اجرای ماده 6 آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال 1378 هیأت وزیران و اصلاحات بعدی در سال 1394مطابق نص صریح آیین‌نامه یادشده، استفاده از نام‌های رایج در گویش‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه. ها و اماکن مانعی ندارد.

در این بخش‌نامه همچنین از بلامانع بودن استفاده از اسامی خاص اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی نیز در نامگذاری‌های فوق‌الذکر اشاره شده است.

بر اساس این بخشنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی موظف است دستورالعمل صدور مجوز تبلیغات و نامگذاری اسامی محصولات، خدمات، مؤسسه‌ها، اماکن و سر در فروشگاه‌ها، واحدهای صنفی و مؤسسات تجاری مربوط از جمله مناطق مرتبط با اقوام و گویش‌های محلی را با رعایت مفاد این بخشنامه تهیه و پس از تصویب در کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور به اجرا گذارده و گزارش آن را هر سه ماه یکبار ارائه کنند.

در این بخش‌نامه آمده است که تمام دفاتر و ادارات کل ستادی و استانی در این زمینه موظف به همکاری با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی هستند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.