یک‌شنبه 29 مهر 1403

بدهکاران مالی بیشترین زندانیان آزاد شده توسط ستاد دیه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بدهکاران مالی بیشترین زندانیان آزاد شده توسط ستاد دیه

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور گفت: 98 درصد زندانیانی که آزاد شده‌اند بدهکاران مالی، مهریه و نفقه بوده‌اند.

سید اسدالله جولایی رئیس هیأت امنا ستاد دیه کشور در نشست خبری با بیان اینکه از تشکیل ستاد دیه بیش از 30 سال می‌گذرد گفت: از شروع ستاد دیه 160 هزار زندانی غیر عمد از زندان رهایی یافته اند که تحقق این امر با همکاری مسئولان و همیاری خیران میسر شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 3 هزار و 247 زندانی غیر عمد از زندان آزاد شده‌اند ادامه داد: در مدت پنج ماه اخیر 3 هزار و 142 زندانی مرد و 132 نفر زندانی زن آزاد شدند مبلغ بدهی این زندانیان حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است که در فرایند رسیدگی با تلاش شبانه روز تا میزان 23 درصد محکوم به، از حق خود گذشت کردند.

جولایی گفت: حدود 98 درصد زندانیان آزاد شده بدهکاران مالی، مهریه و نفقه بوده‌اند و با همکاری ستاد دیه و مجلس به جای حدود 400 هزار راننده در زندان، تنها 12 راننده در زندان بوده‌اند همچنین از میان آزادشدگان 23 نفر از مجرمان حوادث کارگاهی، 23 مجرم شبه عمد، 2 هزار 235 نفر بدهکار مالی، 239 نفر بدهکار نفقه و 923 نفر بدهکار مهریه بوده‌اند.

رئیس هیأت امنا ستاد دیه کشور با بیان اینکه آمار زندانیان غیر عمد هم اکنون 12 هزار 650 نفر است گفت: از این جمع 269 نفر خانم و 12 هزار 181 نفر مرد هستند و از این تعداد زندانیان حوادث رانندگی 108 نفر هستند که تعدادی گواهی نامه ندارند یا مواد مخدر حمل کرده‌اند، همچنین 41 زندانی حوادث کارگاهی، 99 محکومیت شبه عمد، 9 هزار 951 نفر محکومیت مالی، 2 هزار 244 نفر بدهکار مهریه، 183 بدهکار نفقه در صف درخواست کمک هستند.

وی گفت: خوشبختانه بسیاری از مردم در محرم امسال در سایه همراهی اجتماعی در کنار اقامه عزا در حوزه حمایت از زندانیان نیز نیازمند درخشان ظاهر شدند حسینه اعظم امام حسن، خیره دانشگاه شریف، حسینه اعظم زنجان و سایر هیأت‌ها زمینه آزادی 765 زندانی با رقم بدهی 12 هزار 656 میلیارد فراهم کردند که از این تعداد 23 نفر خانم بودند.

جولایی با اشاره به دعوت از خیران برای پیوستن به پویش آزادی زندانیان تا اربعین اظهار کرد: در ایام باقی مانده تا اربعین مردم می‌توانند تحت شعار هر هیأت آزادی یک زندانی غیر عمد و در پویش به برکت این بیرق به سهم و توان مالی خود در حل مشکلات آزادی زندانیان نقش آفرین باشند.

رئیس هیأت امنا ستاد دیه کشور ادامه داد: شهروندان با مراجعه به سایت ستاد دیه می‌توانند نسبت به اهدا مبالغ خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم از هر روزنه‌ای که پیدا کرده ایم برای کمک به زندانیان جرایم غیر عمد استفاده کنیم گفت: بر همین نذر رهایی با همکاری استان قدس رضوی تا شهادت امام رضا ادامه دارد و از شهروندان می‌خواهیم تا پایان مدت باقی مانده برای آزادی زندانیان استفاده کنند.

جولایی با بیان اینکه ستاد دیه مردمی است گفت: تاکنون تمامی مردم از تمام اقشار از هر صنفی به ستاد دیه کمک کردند و با پیگیری‌های و آقای چاووشی کمک‌های بسیاری به ستاد کردا است و سایر هنرمندان نیز کمک‌های بسیاری با ستاد کرده‌اند و در بودجه کشور برای ستاد دیه هم مبالغ کمک و هم تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده است و برای سال جاری 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

رئیس هیأت امنا ستاد دیه کشور گفت: در اصلاح قانون شخص ثالث، نمایندگان مجلس در ادوار مختلف کمک بسزایی کرده‌اند و پیگیری‌های ستاد دیه برای اصلاح قانون چک تلاش بسیاری کرد و امروز به جایی رسیده‌ایم که 90 درصد چک‌ها وصول می‌شود و تنها 9 درصد چک‌ها برگشت می‌خورند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی