سه‌شنبه 10 مهر 1403

برای رسیدن به حداکثر میزان صادرات غیرنفتی به افزایش قابل توجه تولید نیاز داریم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
برای رسیدن به حداکثر میزان صادرات غیرنفتی به افزایش قابل توجه تولید نیاز داریم

سید علی لطفی‌زاده مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیاز‌های ارزی واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز با اشاره به اهمیت حوزه تولید و صادرات کشور اظهار کرد: در برنامه هفتم بیشترین رشد برای صادرات غیرنفتی به میزان 23 درصد پیش‌بینی شده که برای رسیدن به این هدف به افزایش قابل توجه تولید نیاز داریم.

وی با اشاره به میزان صادرات غیرنفتی در چهار سال گذشته گفت: میزان صادرات غیرنفتی در سال 1399، 35 هزار میلیارد دلار، در سال 1400، 68 هزار میلیارد دلار، در سال 1401، 54 هزار میلیارد دلار و در سال 1402، 49 هزار میلیارد دلار بوده است حال این‌که برای رسیدن به رشد 23 درصدی باید میزان صادرات غیرنفتی امسال 60 هزار میلیارد دلار باشد و در سال‌های بعدی به ترتیب 74، 91 و 112 و 138 هزار میلیارد تومان صادرات غیرنفتی داشته باشیم. همه اینها منوط به فراهم شدن زمینه صادرات در کشور است.

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از نمایندگان درخواست دارم که در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم نسبت به مانع‌زدایی از صادرات در کشور و تسهیل صادرات کمک کنند.

لطفی‌زاده در ادامه با بیان این‌که برای افزایش صادرات باید به تولید و نهاده‌های تولید توجه کرد، اظهار کرد: مهم‌ترین اصل نیروی انسانی است که ما کمبود کارگر و مهندس متخصص داریم که این از مشکلات جدی صنعتگران است. در حوزه تامین مواد اولیه هم باید بخشی از آن از راه واردات تامین شود. در چنین شرایطی مهم‌ترین مشکل ما بحث انرژی است که سه ماه در حوزه برق و سه ماه در حوزه گاز مشکل داریم لذا برای تحقق اهداف برنامه نمی‌توان بدون تامین انرژی صنایع پیش رفت اگر قرار بر تامین ارز برای تولید کشور باشد باید میزان صادرات به ویژه صادرات دانش بنیان افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که امسال برای تحقق برنامه هفتم باید 70 میلیارد دلار در حوزه تجارت سرمایه‌گذاری و تامین ارز کرد، بیان کرد: امسال از واحد‌های تولیدی درخواست داده که برنامه تولید خود به همراه نیاز ارزی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند. برای تحقق جهش تولید باید به واحد‌های تولیدی 41.6 میلیارد دلار ارز برای واردات مواد اولیه داده شده و همچنین 9.5 میلیارد دلار در اختیار بازرگانان گذاشته تا کمبود کالا در کشور تامین شود.

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها برای تسهیل صادرات و اجرای برنامه واحد‌های تولیدی کمک کنند. ما در پنج سال گذشته برای تولید و بازرگانی ارز دادیم منتها کافی نبوده و انتظار کمک از مجلس شورای اسلامی داریم.

قرار بود جلسه امروز با حضور اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود که طبق گفته پاپی‌زاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل همراهی معاون اول رئیس جمهور در اجلاسیه اوراسیا امکان حضور در جلسه امروز را نداشت.