جمعه 31 فروردین 1403

برخی دستورالعمل های انحرافی آموزش و پرورش، در تقابل با سند تحول است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
برخی دستورالعمل های انحرافی آموزش و پرورش، در تقابل با سند تحول است

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش پنج محور ریشه ای را به عنوان عوامل عدم اجرایی شدن سندتحول بنیادین برشمرد و گفت: یکی از این محورها، آیین نامه ها و دستورالعمل های انحرافی در آموزش و پرورش است که با سندتحول بنبادین تقابل دارد.

به گزارش ایسنا، محمود فرشیدی، درباره دلایل اجرا نشدن سندتحول بنیادین اظهار کرد: آنطور که باید و شاید اهمیت سندتحول درک نشده است. آنچه در عمل مسئولین اجرایی هست با منویات سند تحول، نگاه بلند امام راحل و فرمایشات رهبری، فاصله زیادی دارد.

وی افزود: معتقدم آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست و دستگاه تولید انسان است که در وهله اول مسئله همه دولتمردان و مسئولین است و سپس وزیر آموزش و پرورش؛ سیاست های سندتحول نیز از سوی رهبری به سران سه قوه و نه وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش پنج محور ریشه ای را پیرامون عدم اجرایی شدن سندتحول بنیادین مطرح کرد و گفت: ناآگاهی و ناباوری برخی مدیران و کارشناسان محور اول است. مدیریت تحول خواه ضرورت تحول است. محوردوم فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی است.

فرشیدی ادامه داد: گویی سندتحول یک راز سربه مهری است و در سخنرانی ها و بخشنامه ها واژه هایی که در سند آمده است کمتر استفاده می شود. محور سوم خلاء آیین نامه ها و دستورالعمل هاست. محور چهارم آیین نامه ها و دستورالعمل های انحرافی است که با سندتحول تقابل دارد و محور پنجم جایگاه حاشیه ای سند از نظر اجرا است. سندتحول در متن نیست.

وی با بیان اینکه سند 2030 از نهاد بالاتر از وزارت آموزش و از سوی دولت و معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و ظرف شش ماه عملیاتی شد گفت: این در حالی است که سند تحول 9 سال است مسکوت مانده است. کسانی که نسبت به سندتحول آگاهی ندارند یا باور ندارند و یا به چیز بدتری باور دارند دست به دست می دهند که سندتحول یا تعطیل و یا تحریف شود.

فرشیدی به برخی مصادیق فقر گفتمانی سندتحول اشاره کرد و گفت: در بخشنامه ها و سخنرانی ها مفاهیمی چون حقوق شهروندی، برابری جنسیتی، برابری دختران و پسران و.... که همین موارد 2030 هم هست، مطرح می شود اما کلید واژه های حیات طیبه، عدالت اموزشی، فطرت و ساحت های تربیتی به نحوی که گفتمان سازی آنها در نهایت به مطالبه مردم تبدیل شود کاربرد ندارد.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: رهبری هم تاکید فرمودند رسانه ملی وظیفه دارد سندتحول را برای جامعه تبیین کند. نظام ما مشکل پیچیده ای به وجود بیاید خود بدنه حلش می کند، نمونه اش را دیدیم که دستورالعمل بازگشایی حضوری ابلاغ شد اما مردم خودشان انتخاب معقول کردند و فرزندشان را به مدرسه نفرستادند.

فرشیدی ادامه داد: به موازاتی که منتظر اقدام از بالا هستیم باید از بدنه جامعه توسط همکاران خوب ما، اولیا و خانواده و مانند آن نیز حرکتی انجام شود و رسانه ملی هم ورود و سندتحول را تبیین کند.

وی به دستورالعمل های انحرافی اشاره کرد و گفت: اهداف دوره های تحصیلی در سال 79 نوشته شده است. این اهداف با نگاه تحولی در سال 97 بازنگری شده است. این کارها به کسانی سپرده شده که از آگاهی لازم برخوردار نیستند و نه تنها باور به سند ندارند بلکه باور به 2030 دارند. نتیجه این شده است که در اهداف بازنگری شده دوره های تحصیلی واژه ولایت فقیه حذف شده یا به جای امامان آمده است پیشوایان دینی و به جای اسلام واژه دین آمده است. در فرهنگ غربی بهائیت هم دین است.

وی افزود: تولی و تبری حذف شده است حکومت دینی، روحیه سلحشوری، انس با زبان فارسی، آشنایی با زبان عربی، احکام اقتصادی اسلام، حمایت از تولید داخلی، سیره امام خمینی و در مجموع کلیاتی حذف شده است و به جای آن واژه های بی خطر آمده است. همه این موارد در اهداف دوره های تحصیلی سال 79 بوده است و سال 97 حذف شده است. اینها را شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده است.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: اهداف دوره های تحصیلی را به کمیسیونی ارجاع داده اند اینها که نوشته اند، رسما از 2030 دفاع کرده اند کسی که باورش این است که 2030 خوب است زیرنظام را این طور می نویسد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آن موارد انحرافی که به آن اشاره کردم، حذف ساعت پرورشی در دوره دوم دبیرستان و کم شدن ساعت دینی بود گفت: خلاء نظارت و مطالبه گری داریم در وهله اول شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس مجلس شورای اسلامی باید نظارت جدی داشته باشند.

فرشیدی تاکید کرد: ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه اجرا لازم است. یک مدیرکل آموزش و پرورش 70 هزار معلم را در زیرمجموعه دارد اما این مدیرکل با نظر فردی انتخاب می شود در حالی که رئیس دانشگاهها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر، افزود: اگر سندتحول بودجه نداشته باشد، به نظر می رسد در حد توصیه اخلاقی باقی بماند. اگر رسانه ملی هم آن را به مطالبه ملی تبدیل کند، به نظر می رسد راهگشا باشد.

انتهای پیام