سه‌شنبه 17 مهر 1403

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت + فیلم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت + فیلم

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش 2.20 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 150 هزار واحدی ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش 2.25 درصدی در پله 726 هزار و 460 واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 1.44 درصدی در تراز 26 هزار و 777 واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی مثبت را طی کردند نکته دیگر این که بازار سرمایه این هفته 4 روز کاری را تجربه کرد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش 8.43 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت وسایل ارتباطی با افزایش 7.47 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت انتشار و چاپ نیز با کاهش 5.54 درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 19 هزار و 950 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 4 هزار و 939میلیارد تومان، یکشنبه 4 هزار و 129 میلیارد تومان، دوشنبه 5 هزار و 274 میلیارد تومان و سه شنبه 5 هزار و 608 میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد. خروح 567 میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام به گفته او، این هفته کاری بازار سه روز خروج نقدینگی و یک روز خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری که شنبه، یکشنبه و سه شنبه به ترتیب 509، 154 و 117 میلیارد تومان از بازار سهام نقدینگی خارج شد و تنها دوشنبه 213 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد خروج نقدینگی به میزان 567 میلیارد تومان بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 23 میلیون و 500 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 24 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها دو روز کاری را شاهد ورود نقدینگی بودند و در نهایت 103 میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌ها نقدینگی خارج شد.

افزایش شفافیت با تغییرات تسعیر قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و پالایشی‌ها

وفایی گفت: تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از 28 هزار تومان به 38 هزار تومان که تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و شفافیت صنایع خواهد داشت، فاکتور اصلی رشد بازار و شاخص کل در این هفته بود. خبری که نقش پررنگی در مثبت کردن بازار داشت.

به گفته او، بعد از رسمی شدن انتقال بلوک خودرو و انتظار برای بلوک بعدی که توسط بانک تجارت به فروش خواهد رسید، گروه خودرو هم از پرنوسان‌های هفته بود نزدیک آخر هفته کاری سهم‌های کوچک و متوسط جبران جاماندگی از سهم‌های بزرگ کم کم مورد توجه قرار گرفتند و به نظر می‌رسد کم کم شاهد چرخش بخشی از نقدینگی بازار و حرکت آن‌ها باشیم.

وفایی افزود: حفظ ارزش معاملات در سطح قابل قبول حتی با توجه به تعطیلات پیش رو، همچنان برای روند فعلی بازار امیدوار کننده است. به نظر می‌رسد بازار نیم نگاهی به تسعیر ارزی دارایی‌های بانکی‌ها و سودی که از این محل شناسایی می‌کنند هم دارد که در ماه‌های پیش رو توسط بانک‌ها شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

او گفت: نکته مثبت تابلو‌های معاملاتی تجمع خریداران در منفی‌ها بود، که نشان می‌دهد حتی نوسان گیران و تریدر‌های کوتاه مدتی به دنبال جایگزینی سهام هستند و تمایلی به خروج از بازار وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت + فیلم 2