سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

برنامه طالبان برای انهدام مجسمه‌های بودا / نامه سیدمحمد خاتمی در دفاع از تاجزاده به روایت آیت‌الله هاشمی

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
برنامه طالبان برای انهدام مجسمه‌های بودا / نامه سیدمحمد خاتمی در دفاع از تاجزاده به روایت آیت‌الله هاشمی

آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز بیستم اسفند سال 79 در مورد جلسه مجمع تشخیص و جلسه سران قوا نوشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. بند اول سیاست کلی امنیت را در خصوص تقویت بنیه نظامی در حد برتری به هر یک از همسایگان ایران، به منظور بازدارندگی، تصویب کردیم. ظهر، جلسه معمول با حضور آقایان [عباس واعظ] طبسی، [احمد] جنتی، [علی اکبر] ناطق [نوری]، [قربانعلی] دُری [نجف آبادی] و [محمدعلی] موحدی [کرمانی] داشتیم. درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] و محاکمات، مذاکره بود. قرار شد، اگر آقای [سید محمد] خاتمی، نامزد نشود، جناح روحانیت مبارز، نامزد داشته باشد.

عصر، عقد صبیه آقای [محمود] واعظی را داشتیم. عفت و سارا هم شرکت کرده بودند. شب، جلسه سران قوا در دفتر آقای خاتمی بود. درباره سفر آقای خاتمی به روسیه، توافق‌های ممکن سیاسی و نظامی و فنی و دریای خزر مذاکره شد. آقایان خاتمی و [مهدی] کروبی [رئیس مجلس]، مایل بودند راجع به پرونده آقای [مصطفی] تاجزاده هم با آقای [سید محمود] هاشمی شاهرودی [رئیس قوه قضائیه]، صحبت کنند که ایشان طفره رفت. آقای خاتمی هم در مورد محتوای سخنان فردای خود در مجلس و نیز امکان نامزدشدن، جواب روشنی نداد و در مورد دستاورد سفر به روسیه هم اطمینان ندارد. رسانه‌های چپ و خارجی، تبلیغات زیادی راجع به صحبت‌های فردای ایشان، به راه انداخته‌اند.

در جلسه سران قوا، آقای خاتمی گفتند، من راضی به توقیف مجله حریم که به اتهام اهانت به رئیس‌جمهور توقیف شده، نیستم و آقای هاشمی شاهرودی، جواب دادند که آقای [محمد علی] صدوقی [معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور] و دفتر خودتان پیگیری می‌کردند. آقای خاتمی، در مورد آقای تاجزاده گفت، من پس از مسئله [غلامحسین] کرباسچی، از رهبری تقاضا نخواهم کرد. آقای هاشمی شاهرودی، به من گفتند که آقای خاتمی، در نامه مفصلی از آقای تاجزاده دفاع کرده‌اند. در مورد دریای خزر و توافق‌های احتمالی با روسیه، به آقای خاتمی، تذکرات و پیشنهادهایی دادم. فشار برای جلوگیری از انهدام مجسمه‌های بودا بر طالبان، زیاد شده است.

219215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1882816