جمعه 10 فروردین 1403

برگزارنشدن نمایشگاه کتاب منوط به تصمیم شورای سیاستگذاری است نه معاون وزیر

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
برگزارنشدن نمایشگاه کتاب منوط به تصمیم شورای سیاستگذاری است نه معاون وزیر

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، خبر همین قدر کوتاه و تامل برانگیز بود: «نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمی‌شود». این مسأله را روز گذشته، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها مطرح کرد.

درباره این خبر چند نکته حائز اهمیت است؛ از جمله اینکه چرا این خبر باید از سوی معاون فرهنگی وزارت ارشاد مطرح شود؟ هرچند او رئیس نمایشگاه کتاب است، اما طبق مقررات، هرگونه تصمیم‌گیری درباره نمایشگاه کتاب منوط به نظر اعضای شورای سیاستگذاری است؛ همان شورایی که 11 شهریور 98 با حکم وزیر ارشاد منصوب شدند تا امور مربوط به نمایشگاه را پیگیری کنند.

مهدی فیروزان، هومان حسن پور، مهدی اسماعیلی‌راد، محسن چینی‌فروشان، ایرج ضرغام، میثم نیلی، علیرضا سبحانی نسب، فریدون عموزاده خلیلی، محمدجواد مرادی‌نیا، ابراهیم حیدری، قادر آشنا و ایوب دهقانکار به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند، اما چرا تصمیم گیری درباره مهم‌ترین مسأله یعنی برگزاری یا عدم برپایی نمایشگاه بدون نظر اعضای این شورا اعلام می‌شود؟

نکته دیگر اینکه اغلب در تمام امور مربوط به نمایشگاه مسئولان اظهار نظر و یا هرگونه تغییری را منوط به نظر این شورا عنوان می‌کنند، ولی چرا معاون وزیر ارشاد این بار خود تصمیم گیرنده بود؟ آیا این موضوع بی‌توجهی به وظایف شورا و یا نادیده انگاشتن 12 عضو شورا انگاشته نمی‌شود؟ مسئولیت این شورا و اعضای آن چیست؟

نکته قابل بیان اینکه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب پس از ماه مبارک رمضان تشکیل جلسه داد و تصمیم گیری درباره برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه را منوط به نظر ستاد مبارزه با کرونا کرد؛ اما اغلب اعضای شورا همان زمان بر برگزاری نمایشگاه تاکید داشته و بر آن اصرار ورزیدند (پیش از حاد شدن وضعیت کنونی و شیوع دوباره کرونا) و شرایط برگزاری را به زمان بهتر شدن شرایط سوق دادند. اما از لغو نمایشگاه، خبری نبود.

* سبحانی نسب: همه اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب قائل به برگزاری نمایشگاه کتاب هستند

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب، یکی از اعضای شورا پیرامون آخرین جلسه می‌گوید: همه اعضا قائل به برگزاری نمایشگاه کتاب هستند، اما ستاد کرونا اجازه برگزاری را نداد. شورا به اتفاق برگزاری مجازی نمایشگاه را منتفی دانسته و معتقد به برپایی نمایشگاه بود تا بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه برگزار شود، اما تصمیم‌گیرنده نهایی ستاد کرونا بود. هرچند روز گذشته شنیدیم که نمایشگاهی برگزار نمی‌شود!

البته نظر ستاد کرونا در مرتبه نخست اعتبار دارد، اما کمرنگ شدن نقش و تصمیم‌گیری شورای سیاستگذاری نمایشگاه سی و سوم هم جای بحث دارد. چرا در جلسه با اعضای شورا این مسئله بیان نشده و یا آنها در جریان تصمیم نهایی نبوده‌اند؟ این هم بعد دیگر ماجراست.

* دهقانکار: شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب در جلسه آتی خود نسبت به برگزاری یا لغو نمایشگاه کتاب تصمیم گیری خواهد کرد

مدیرعامل موسسات فراگیر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دو روز پیش در برنامه رادیویی «تقاطع فرهنگ» گفت: در سال 99 حتما یک نمایشگاه مجازی خواهیم داشت، اما این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود. این موضوع، جامعه نشر را به برگزاری نمایشگاه کتاب امیدوار کرده بود اما به یک‌باره معاون وزیر ارشاد از لغو آن خبر داد.

از این رو و برای ابهام‌زدایی با ایوب دهقانکار دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب و مدیرعامل موسسات فراگیر وزارت ارشاد گفت‌وگویی صورت گرفت و او توضیحاتی ارائه کرد.

دهقانکار گفت: شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کند که اگر نمایشگاه کتاب برگزار شود، مانند سابق نخواهد بود. در واقع نمایشگاه کتابی مانند ادوار گذشته برگزار نمی‌شود و خبری از دورهمی و اتفاق‌هایی با موضوع کتاب نیست. در عین حال شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب در جلسه آتی خود نسبت به برگزاری یا لغو نمایشگاه کتاب تصمیم گیری خواهد کرد.

با این همه، سخنان ایوب دهقانکار دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد آنچه دیروز از سوی معاون فرهنگی وزیر ارشاد پیرامون لغو نمایشگاه کتاب مطرح شد، به زودی در جلسه آتی شورای مطرح می‌شود. اما ممکن است آن شورا، دیگر روی حرف معاون وزیر حرف نزند!

انتهای پیام /

نمایشگاه کتاب تهران اعضای شورای سیاستگذاری محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد رئیس نمایشگاه کتاب حجت‌الاسلام سبحانی نسب لغو نمایشگاه کتاب ایوب دهقانکار موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی
برگزارنشدن نمایشگاه کتاب منوط به تصمیم شورای سیاستگذاری است نه معاون وزیر 2
برگزارنشدن نمایشگاه کتاب منوط به تصمیم شورای سیاستگذاری است نه معاون وزیر 3