یک‌شنبه 10 تیر 1403

برگزاری مراسم عاشورا در ترکیه با رعایت پروتکل های بهداشتی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزاری مراسم عاشورا در ترکیه با رعایت پروتکل های بهداشتی

ایرنا - آنکارا - مراسم عزاداری روز عاشورا در شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا، استانبول، ایغدیر و قارص، مرسین، بورسا و ازمیر روز یکشنبه برگزار شد و مردم سوگوار در گروه‌های منظم و با رعایت پروتکل های بهداشتی در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان ضمن سینه زنی، اشک ماتم ریختند.

به گزارش ایرنا از آنکارا، در استانبول عزاداران حسینی علاوه بر سوگواری اقدام به اهدای خون کردند. در زینبیه شهر استانبول هم هزاران نفر با حفظ پروتکل های بهداشتی برای گرامیداشت یاد و خاطره سرور شهیدان گردهم آمدند.

در همین حال همزمان با برگزاری مراسم عزاداری از سوی مردم، مسوولان و مقام های ترکیه نیز با صدور بیانیه هایی محرم و عاشورا را گرامی داشتند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز گذشته طی مراسمی در آنکارا با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، آرزوی خیر و برکت در این ماه برای مسلمانان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن روز عاشورا با اشاره به شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یاران وفادارش یاد آنان را گرامی داشت.

مصطفی شنتوپ رییس مجلس ملی ترکیه هم در مراسم پخش نذری روز عاشورا در استانبول گفت: عاشورا صحنه یکی از مهم ترین رخدادهای تاریخ بشریت است و در این روز نوه پیامبر و همراهانش به شهادت رسیدند.

وی سید و سالار شهیدان را نماد و سمبل پایبندی به اخلاق، اصول، قرآن و حق خواند و گفت: امام حسین (ع)، نماد مقاومت و ایستادگی در راه حق و عدالت و رسیدن به درجه رفیع شهادت است.

دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز در ارتباط با روز عاشورا در پیامی گفت: مقاومت در مقابل ناحق و ظلم یک اخلاق حسینی است و ملت ترکیه نیز دارای چنین اخلاقی می باشد و برای شکست و ایستادگی در مقابل یزیدیان زمان رفتار و منش حسینی کافی خواهد بود.

باغچه لی گفت، ما با شمشیر ذوالفقار که در قلب خود نگهداشته ایم در مقابل ظالمان به مجادله ادامه خواهیم داد و به جای زندگی همانند یزید و به جای منش فرعونی ما نیز همانند حسین خون و جان خود را نثار خواهیم کرد.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز در پیامی به مناسبت روز عاشورا نوشت: آنانی که کربلا و عاشورا را در قلوب خود در مقابل هرگونه ظلم و تعدی علیه انسانیت می پرورانند، در صف مقدم جبهه حق جای دارند.

وی امام حسین (ع) و یاران وفادارش را شهدای راه انسانیت و حقیقت انسانی خواند و گفت: محرم یک مدرسه برای انسانیت است و تا زمانی که مظلومان در نقاط مختلف جهان حضور داشته باشند، کربلا نیز وجود خواهد داشت و هر روز عاشورا خواهد بود.

نعمان کورتولموش معاون حزب عدالت و توسعه نیز در پیامی به مناسبت روز عاشورای حسینی و دهمین روز از محرم تاکید کرد: امام حسین (ع) و یاران با وفایش به انسانیت صداقت، صبر، مجادله و جهاد در راه حق را آموختند.

وی عاشورا را حزن مشترک انسانیت خواند و از حق تعالی خواست که عاشورا را روز وحدت امت مسلمان قرار بدهد.

*س_برچسب‌ها_س*