جمعه 28 اردیبهشت 1403

برگی از تاریخ؛/ سالگرد برد تاریخی ملوان با چهار گل! (عکس)

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
برگی از تاریخ؛/ سالگرد برد تاریخی ملوان با چهار گل! (عکس)

47 سال پیش در چنین روزی ملوان با چهار گل تراکتور را شکست داد و قهرمان اولین دوره جام حذفی ایران شد.

به گزارش "ورزش سه"، در نخستین روزهای دی ماه 1355 در ورزشگاه امجدیه تهران فینال اولین دوره جام حذفی کشور برگزار شد و تیم ملوان با برد 4-1 برابر تراکتورسازی (که حالا نامش به تراکتور تغییر کرده) قهرمان این مسابقات شد.

تراکتور در آن روزها تیمی نوپا و تشکیل یافته از کارخانه تراکتورسازی تبریز بود که با هدایت محمد بیاتی پای به زمین می‌گذاشت. آنها البته بازیکن سرشناس هم داشتند و توانستند با عبور از سپیدرود، برق شیراز، جوانان ساری و پاس تهران به فینال برسند.

ملوان هم البته حریفان سرشناسی را شکست داد و به فینال رسید، اما جالب است بدانید که پرسپولیس و تاج (استقلال فعلی) پیش از یک چهارم و با باخت به پاس و تهرانجوان، با اولین دوره جام حذفی بدرود گفتند.

در فینال اما همه چیز یک طرفه پیش رفت تا اولین جام حذفی تاریخ به انزلی برود. جالب اینکه در دیدار فینال به میزبانی پایتخت، باوجود بارش شدید برف، تمام صندلی‌ها پر بود تا جدالی غیر از دو تیم مشهور پایتخت نیز هواداران زیادی را به ورزشگاه بکشاند.

این بازی حساس تا 11 دقیقه مانده به پایان صفر صفر دنبال می‌شد تا اینکه شاگردان بهمن صلاح‌نیا کولاک کردند و بردی بزرگ را به دست آوردند. عزیز اسپندار در دقیقه 79 و علی نیاکانی در دقایق 82 و 87 ملوان را سه، صفر پیش انداختند و عبدالله محسنی‌زاده در دقیقه 89 یک گل تراکتور را به ثمر رساند، اما اسپندار در دقیقه 90 گل چهارم ملوان را زد تا ملوان قهرمان نخستین دوره جام حذفی شد.

حالا 48 سال بعد از آن روزها، ملوان در استادیوم سیروس قایقران به مصاف تراکتور خواهد رفت و جالب اینکه بازی قبلی خود را هم با نتیجه 4-1 از حریف برده است.

برگی از تاریخ؛/ سالگرد برد تاریخی ملوان با چهار گل! (عکس) 2