دوشنبه 16 مهر 1403

بزهای دریده شده توسط گرگ در روستای سایان زنجان کمتر از 10 راس بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بزهای دریده شده توسط گرگ در روستای سایان زنجان کمتر از 10 راس بود

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: بزهای دریده شده در روستای سایان از توابع شهرستان زنجان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

پرویز رستمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خبر این اتفاق که هفته گذشته از سوی برخی رسانه ها و همچنین در فضای مجازی منتشر شده بود با واقعیت منطبق نبود و میزان خسارت وارده نیز چندان بالا نبود.

وی، اظهار داشت: تا به امروز به غیر از مورد یاد شده، هیچ گزارشی از حمله گرگ به گله گوسفندان و مردم این روستا به محیط زیست زنجان اعلام نشده است و این اداره کل خبر منتشر شده با این متن (به گزارش گروه شهروند خبرنگار، حمله گرگ‌ها به گوسفندان منطقه سایان شهرستان زنجان منجر به خسارات فراوان به روستاییان شده است و تاکنون به گله گوسفندان 10 خانوار در این منطقه حمله صورت گرفته و امنیت اهالی روستا نیز به خطر افتاده است) را تایید نمی کند.

رستمی تصریح کرد: هفته جاری به منظور بررسی صحت و سقم موضوع، عازم این روستا شدم و پس از پیدان کردن صاحب دام ها، معلوم شد حمله به بزهای تلف شده در یکی از باغات اطراف اتفاق افتاده است که اگر دیوار محل نگهداری دام ها که در فضای باز قرار داشت، حدود یک متر بلندتر می‌شد در این صورت گرگ ها هیچ راه و فرصتی برای حمله و دریدن بزها پیدا نمی کردند.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: روستاییان برای مراقبت از دام‌ها باید اقدامات حفاظتی را به شکل مناسب انجام داده و توصیه ها و هشدارهای داده شده را نیز جدی بگیرند.

رستمی افزود: دست اندازی انسان به طبیعت و حیات وحش موجب برهم خوردن نظم محیط زیست و چرخه غذایی می‌شود که در این صورت جانور درنده ای چون گرگ از فرط گرسنگی و به دنبال یافتن طعمه به حریم روستاها و شهرها نزدیک می‌شوند.

اردیبهشت ماه امسال 70 راس گوسفند در اراضی روستای ساری آغل این شهرستان به دلیل ترس از حمله گرگ‌های گرسنه و دریده شدن از بالای صخره سقوط کرده و تلف شدند که خسارت وارده قریب 2 میلیارد ریال برآورد شد.

فروردین ماه امسال نیز، گرگ‌ها با ورود به محل نگهداری گوسفندان در روستای سلمان‌لو شهرستان زنجان، تعداد 60 راس گوسفند را تلف کردند که کارشناسان میزان خسارات را در مجموع حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد شد.

امسال فقط در منطقه خرمدره سه نفر بر اثر حمله گرگ مادر (احتمالا گرگاس) از ناحیه آرنج و پاها زخمی شدند که دلیل آن نیز تهدید شدن توله های قرار گرفته در لانه این حیوان بود که به غیر از این مورد هیچ حمله ای به انسان در دیگر مناطق این استان نداشتیم.

سال 98 به تعداد 27 راس دام، سال 97 تعداد 50 راس، سال 96 بیش از 150 راس دام و طی سال های 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس در سطح این استان بر اثر حمله گرگ‌ها دریده و تلف و 13 نفر از شهروندان و روستاییان این استان نیز بر اثر حمله گرگ زخمی شدند و سال 94 و 93 نیز به ترتیب 1 و 2 نفر مورد حمله این حیوان وحشی قرار گرفتند.

*س_برچسب‌ها_س*